Mitt i ett bankbyte - oplacerad ISK

Hej,
Befinner mig mitt i ett bankbyte. Min ISK är överflyttad till den nya banken och ligger sedan en vecka oplacerad. Denna ISK är långsiktig och “passiv” (dvs. sparar inte längre aktivt i den).

Löpande handlar jag på Avanza (ISK) enligt min långsiktiga strategi, med billiga indexfonder global och Sverige, med tänket “sitter still i båten”. Buffert finns på sparkonto.

Frågan är hur gör jag med min idag oplacerade ISK:

• Gå all in och placera 100 %, dela upp insättningarna lite över tid eller avvakta lite? Vet att det inte går att tajma marknaden men jag har ju möjligheten att förska mtp rådande läge :wink:

• Portföljfördelning? Har tidigare legat på ca 70 % global index och 30 % Sverige?

Tar tacksamt emot input :slightly_smiling_face:

Eftersom vi inte vet hur börsen kommer att gå den närmaste tiden går det inte heller att veta vilken strategi som faktiskt kommer att ge bäst utdelning. Det enda vi vet är att börsen tenderar att gå upp mer än den går ner. Du har alltså bäst odds om du placerar allt så snart som möjlig. Nackdelen är att många börjar tvivla på sina beslut och säljer igen om det skulle slumpa sig så att börsen går ner strax efter att de köpt in sig. Dessa felbeteenden kan få mycket större negativ effekt än den positiva effekten av att köpa in sig med än gång. Slutsatsen blir att:

• Om du är säker på att du kan stå fast vid din plan är det bättre att placera allt på en gång

• Om du känner dig osäker kan det vara idé att placera lite i taget.

Vad gäller fördelningen har du något större home bias än de flesta här rekommenderar, men fördelningen ligger helt klart inom vad som kan vara rimligt, så om du är nöjd ser jag ingen anledning att ändra.

2 gillningar

Stort tack för din input, uppskattas mycket! Inser ju att jag i detta läge kanske söker/hittar confirmation bias ju mer jag läser på detta forum :wink:

Om jag får ställa en följdfråga: hur skulle du lägga upp en diversifiread ISK-portfölj med låg avgift i detta läge? Tar tacksamt emot din input :slightly_smiling_face:

En annan input jag har sett i andra sammanhang med tanke på att du redan har tänket “att sitta still i båten”.

Om du INTE hade varit mitt i ett pågående bankbyte, hade du plockat ut ditt innehav för att dela upp insättningarna över tid igen?

Mattematskt/historskt så borde väll allt in på en gång.
Emotionellt, beroende på hur du är som person så kan det vara värt att betala i missad avkastning för tryggheten att dela upp det och “veta” att man inte tappar väldigt mycket mer?

Portföljfördelningen finns det smartare människor än mig som får svara på.

Jag själv har jag lysa 100% aktier där jag sitter stilla och ett nystartat månadssparande i dnb global.

2 gillningar

Grattis! Ofrivillig marknadstajming. :partying_face:

Just exakt nu, i april 2025, då hade jag absolut avvaktat någon dag och hängt med i nyhetssvängen. Det är få gånger man kan ta ett sådant bet. Du har ju redan fått utdelning i samband med nedgången så att halvmissa en uppgång känns ändå rätt okej.

Onödigt riskabelt i min bok med belåning. Världen är knäpp just nu. Men fördelningen backar jag.

1 gillning

Tack för din input och kloka reflektion :ok_hand: Om jag inte varit mitt i bankbyte så hade jag “suttit still i båten” med min placering :slightly_smiling_face:

Tack för din input och verkligen en ofrivillig marknadstajming :sweat_smile:

Klok input angående att ev. avvakta (“Du har ju redan fått utdelning i samband med nedgången så att halvmissa en uppgång känns ändå rätt okej”)

Förstår inte riktigt vad du menar med sista inputen: “Onödigt riskabelt i min bok med belåning. Världen är knäpp just nu. Men fördelningen backar jag.” Förtydliga gärna vad du menar med belåning"":slightly_smiling_face:

Jag hade otur när jag läste… det gick lite snabbt. :see_no_evil: Jag läste portföljbelåning.

Fördelningen ja… jag tycker personligen att man kan övervikta hemmamarknaden, inte minst just nu. Så, 70/30 låter ganska rimligt om det rimmar med dina egna tankar.

1 gillning

Toppen, tack igen och då är jag med :ok_hand:

1 gillning

Jag är faktiskt i exakt samma sits dvs ofrivilligt klev jag ur marknaden med ca 25 % av kapitalet genom den mänskliga faktorn hos Nordnet i samband med flytten ifrån dem. Jag har tänkt stoppa in ca 10 % veckovis den kommande tiden då precis som du så är detta kapital som hade varit på marknaden om inte Nordnet hade klantat sig. Samtidigt även om forskningen säger att man bara ska skicka in allt, så med dagens turbulens sover jag lite bättre om jag portionerar ut det

1 gillning

Tack för din input och ja, ibland ska man ha lite “tur” med tajmingen :wink: Jag kommer avvakta lite med att placera och sedan antagligen också portionera ut. För min del ligger 75 % oplacerat just nu…

Jag vill så gärna känna mig säker med min långsiktiga strategi men man påverkas ju självklart av rådande läge och funderar kanske på att köra mer på en “stay rich” strategi när marknaden återhämtat sig. Men när det sker är det ju lättare att köra vidare på “get richer” strategin :sweat_smile: Landar kanske tillslut i en 50/50 lösning med både lite gas och broms… :sweat_smile:

Jag lovar dig att du kommer uppleva flera turbulens under din börsresan. Den här gången blev det så tur. Nästa gång ingen vet. Men börsen kommer alltid bli mer eller mindre turbulent :+1:. Man säger tack turen den här gången men det kommer nya utmaningar hela tiden på börsen :+1:

1 gillning

Det blir jätte mycket broms långsiktigt om du gör så och då får du nöja dig med 4% istället 8% i snitt långsiktigt. 50% avdrag för att man har bromsat och slitit sina bromsbelägg. Det kostar stora pengar att bromsa så hårt :joy::+1::raising_hand_man:

1 gillning

Fattar vad du menar :ok_hand: och jag har alltid både gillat att gasa och min långsiktiga strategi vilket har lönat sig historiskt :dizzy: Någongång kommer/vill jag landa i “stay rich strategin” men jag hinner ju sova några nätter på saken :joy:

1 gillning

1 gillning

Du ska sova i lugn och ro samtidigt som du kör 100% aktieindexfonder långsiktigt. Minst 60% Globalindex och resterande 40% kan du köra i Sveriges indexfond för att göra min kompis @angaudlinn också nöjd :smile:

2 gillningar