Mobilt bredband till sommarstugan

Har sökt men inte funnit. Behöver ett mobil bredband till sommarstugan, på sommaren behövs kanske några GB men resten av året bara några MB i månaden för att styra några smarta eluttag vi har där.

Någon som vet nåt abonnemang eller kontantkort som skulle passa?

Typ 10 GB årsladdning eller 2 årsladdning med surf på Telenors kontantkort. Sedan kan man slänga på en månadsladdning på sommaren.

https://www.telenor.se/handla/kontantkort/ladda-kontantkort/#/products/amounts

Många här kanske har fri mobiltelefon och fri surf (eller iaf mycket surf per månad). Då kan man kolla om man kan få ett tvillingkort till det abonnemanget.

För mitt företag blev det då en extra engångskostnad på 19 kr för att de skulle skicka ut ett tvilling-simkort. Det kortet har jag stoppat i en mobil router som står i min sommarstuga. Månadskostnaden för mig blir då 0 kr.

1 gillning

Vi bor lantligt i Sthlm län och har Telia mobilt bredband. Telia är den som har bäst täckning här. Checka operatörernas täckning karta som del av beslutsunderlaget. Usbstickan för uppkopplingen tar vi med oss när vi åker ut till sommarstugan…

1 gillning

Både tele2 och telenor har en typ av wifi2go.
Man köper en pott som räcker upp till ett år med valbar mängd surf.
När surfen är slut fyller man på och förlänger kortets giltighetstid.
Har sådant i bilen och i stugan och tycker det funkar bra.

Har Telia och det verkar inte som dom erbjuder tvillingkort längre.

Jag har dubbla tvillingkort på mitt Telia.

Skulle precis skriva att någon form av tvillingkort är ju det bästa.

Hallon har väl billigast abbonemang annars? Och surfen sparas från månad till månad om man inte använder det.

49kr/månad för 4gb.

Frågan är om du har bra teckning i stugan med det! Dom går på 3 nätet.

det enda jag hittar är extrasim som dom har och det kostar minst 199/månad, du kanske har ett gammalt erbjudande som hänger kvar?

Har hittat att det finns IoT-simkort, dom är ibland gratis om man inte använder dem och en avgift per GB, är ett bra alternativ om man som jag bara kommer använda kanske 100 mb per månad.

https://www.thingsmobile.com/private/

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/internet-of-things/

Sedan skulle jag kunna fortsätta köra hotspot från min mobil på somrarna som jag gjort hittills.

Låter väldigt bra, då kan man köra några få mb per månad under lågsäsong och sen sparar man den mesta surfen och använder på somrarna.

Om man genuint bara använder några få MB per månad kostar 1MB 95 öre med ett vanligt Comviq kontantkort. Tror det räcker med att man laddar på det en gång per år för att man ska behålla numret.

1 gillning

Hittar dock inget billigare än 99kr

Jaha, jag råkade visst se något rabatterat pris, inte fullpriset efter 3 månader… Sorry!

Det här ser ju kanske ut som ett vettigt alternativ :slight_smile:

Vet inte vad det är, gick till en Teliabutik och fick hjälp, dom reggade sim-kortet påmint abonnemang. Har ett i bilen och ett i fjällen. Ring och fråga, 90200.

Detta är nog det bästa alternativet.