Jag skulle vilja dela hur vi för cirka 5-6 år sedan gick från en komplex och fragmenterad hushållsekonomi till en väldigt enkel och transparant modell.
Kanske kan det inspirera någon som upplever orättvisor eller stress i vardagsekonomin.
Tidigare gjorde vi som nog många gör.
Jag har mina pengar, du har dina.
Jag betalar hyran, du betalar maten.
Hur mycket var det nu igen jag skulle swisha dig för dina utlägg denna och förra månaden?
Hur mycket kan vi spara denna månaden?
Nu är jag pank igen.
- Kanske känner vissa igen sig.
Nu har det blivit så enkelt att jag inte riktigt förstår varför vi höll på som vi gjorde. Båda vet nu exakt hur vår ekonomi mår.
Nedan de enkla grundstenar som haft stor effekt. Siffor-ordningen matchar också i princip ”processen”. Dvs i vilken ordning saker händer.
- Båda lönerna samt barnbidragen går till samma gemensamma konto.
- Samtliga räkningar dras från det gemensamma lönekontot.
- Sparandet är på autogiro från lönekontot.
- Båda får sin ”månadspeng” till eget konto på revolut.
- Vars 3K i vårt fall.
- Jag investerar 50% i eget ISK, sambon lägger dem på en hög.
- Månadens ”övrigt-budget” går till gemensamt konto på Revolut.
- 3K i vårt fall.
- Kopplat till gemensamt kort.
- Till för köp av inredning, presenter, vardagslyx, hämtmat, restaurang mm.
- Utgiftsposter som mat, diesel och prenumerationer betalas med kreditkort från Carpay.
- En kredit men två kort kopplade till den.
- Blir ganska frekvent bonuscheckar att tanka för.
Justeringar i budget som ”triggas” av förlorad inkomst eller kostnadsökningar görs alltid på månadspengen och/eller övrigt-budgeten.
Senast var när sambon blev föräldraledig, då sänktes månadspengen med vars 1000 kr. Summan för båda dessa poster är helt enkelt vad vi har råd med efter att räkningar och sparande är betalt.
I slutet (början) av månaden ska lönekontot ha 0 kr. Finns det mer så åker de i väg till LYSA.
Listan nedan visar vilka utgiftposter som följs varje månad. Sorterad från minsta till största post. Ackumulerad summa över 3år i detta fall.-
Många saker är ju statiska och detta är kanske mer mitt nörderi.
Buss/tåg
Tibber / El
Tandvård
Bredband
Presenter
Vatten
Fackavgift
CSN
Hemlarm
Motorcykel
Prenumerationer
E.ON
Hemstädning
Katter
Barnsparande
Kidz
Förskolan
Försäkringar
Husvagn
Sparande
Övrigt
Månadspeng
Mat
Bolån
Bil
Finns såklart mängder av sätt att få ihop en gemensam ekonomi men jag hoppas vår modell kan inspirera någon.