Hej,
Parallellt med min andra tråd där jag bett om tips vid separation så undrar jag om ni har tips och erfarenheter av att kunna starta om sin ekonomi. Jag har en väldigt god chans att börja om på nytt nu och vill ha era råd.
Jag tänker främst att jag ska göra mig av med våra gemensamma Coop Mastercard-kort eftersom bonusen är så liten och jag föredrar att handla på Lidl och Willys.
Utöver det har jag ett CarPay-kort som jag bara använt för drivmedel och biltvätt. På kontot dras dock även serviceavtal, lån och verkstadskostnader, alltså allt bilrelaterat.
Jag har även sneglat på både Lunar och Northmill och undrar om ni som använder någon av bankerna dels vågar få dit lönen och också om ni har erfarenhet av att budgetera, betala räkningar med autogiro eller E-faktura, osv. Alltså vanliga “bankärenden”.
Sparande har jag var i främst Lysa men har även börjat testa Levler. Åsikter?
Ja, en skilsmässa är verkligen ett bra tillfälle att ta ett helhetsgrepp på sin ekonomi.
Jag tyckte det var väldigt skönt att få 100-procentig koll på inkomster och utgifter, och lägga upp sparande och investeringar efter mina egna behov.
För mig innebar det att förenkla och skala ner. Se över matkort, försäkringar, streamingtjänster, löpande utgifter.
Jag har kvar min storbank och fondsparar (mer nu) i den. Har buffert på sparkonto i Moank. Har kopplat medlemskap till mitt bankkort i de mataffärer jag handlar i. Ingen bil.
Har använt Northmill i ett antal år utan några som helst bekymmer, det går snabbt att föra över kapital från deras sparkonto över till min ordinarie bank (görs begäran tidigt på morgonen så har man de oftast tillgängliga runt lunch)
De har ju dock inga vanliga banktjänster så en ‘vanlig bank’ för vanliga betaltjänster behövs som komplement.
Själv har jag där Skandia banken som inte tar betalt för just betaltjänster så länge man inte behöver deras kort. Northmill har gratis debet kort om man har behov att ta ut kontanter, personligen har jag det inte så jag har inget sådant. Använder Carpay för inköp.
Jag valde Moank för de hade högst sparränta, 4,2%. Vet inte hur Lysas sparkonto fungerar. Det viktigaste i mitt sparupplägg förutom möjlighet till ränta och avkastning, är enkelhet. Så få fonder och konton som möjligt.