+50% belåning alltså? Har du räknat på vad som händer om börsen backar t ex 25%?
You do you, som jänkarna säger, men jag skulle inte välja den risknivån om du inte ser detta som en risk du är villig att ta och att investeringarna mest är en bonus.
Men enbart sunt förnuft har jag kommit fram till att hävstång på 10-15 % är rimligt sett till risken och räntan för min egen portfölj. Låg ränta och lite extra avkastning till relativt låg risk.
Varför köper du inte t.ex. Avanza Global (eller en liknande billig indexfond) och använder belåning själv så att du får 30% ränteavdrag på dina ränteutgifter?
Jag använder själv denna strategi. Dock på Nordnet med deras global 125 + värdepapperskredit så att jag totalt hamnar på 150% aktier.
Forskarna Ian Ayres & Barry Nalebuff rekommenderar i boken The Book - Lifecycle Investing hela 200% aktier tidigt i sparandet när ens humankapital (framtida löner) är stort. Jag nöjde mig dock på 150% (var enklaste att få tag på billigt i Sverige).
Den extremt viktiga detaljen är att tanken med denna strategi är ta hänsyn till hur stort är ditt humankapital, och när humankapitalet krymper även börja trappa ned belåningen i förhållande. De förklarar det utvecklat i boken.
Med strategin låser man upp en ny typ av diversifiering utöver länder, branscher och företag - diversifiering över tid. Eftersom man annars skulle haft mer pengar på slutet, lyckas man “smootha ut” detta över fler perioder och på så vis sänka risken trots att belåning ökar den.
Slipper dyr fondavgift - Endast 0,2% skillnad * Slipper dyr ränta inne i fonden - Följer amerikansk ränta. Nordnet lägger inte till någon extra kostnad här. Inget konstigt.
Får göra ränteavdrag på värdepapperskrediten - Fördel * Slipper volatility drag när fonden ombalanseras varje månad - Vad jag förstått är det inget problem över tid, kan slå åt båda hållen och är inte i närheten av ex. ombalansering varje dag i hävstångs-ETF. * Slipper prestationsbaserad avgift som jag tror Carnegie har på sina fonder - Det är en fond av Nordnet. * Slipper risk för margin call av fonden vid djupa fall (om din totala portfölj har lägre belåning än fonden). Totala portföljen har högre belåning än fonden.
Fördel fond + värdepapperskredit
Vid full kredit riskerar man hamna på ordinarie pris (7,13%) på räntan vid nedgång.
2,4 procentenheter lägre ränta på värdepapperskrediten. Rabattnivå 1 (2,24%) från 2 (4,64%)
Betalar ingen isk-skatt på kreditdel
Du är väldigt säker på din sak och presenterar det som fakta, därför jag efterfrågade bevis.
Jag säger inte att du har fel. Du behöver inte vara nedlåtande mot andra.