Montrose 125 + 23 % belåning

Hej, bästa forum

Behöver support.

Jag har sedan ett tag tillbaka bytt till ’Montrose Global Leverage 125 och sedan tidigare hade jag 23% belåning på mitt ISK.

Sedan start är jag +87% och har alltid legat i index placering.

Hur gör ni för att räkna på risk?

Känner att jag har en fallenhet att försöka optimera för bästa avkastning kopplat till index.

Är det rimligt att behålla detta upplägg i +10 år framöver? Har 25 år till pension.

Mvh

+50% belåning alltså? Har du räknat på vad som händer om börsen backar t ex 25%?

You do you, som jänkarna säger, men jag skulle inte välja den risknivån om du inte ser detta som en risk du är villig att ta och att investeringarna mest är en bonus.

2 gillningar

Men enbart sunt förnuft har jag kommit fram till att hävstång på 10-15 % är rimligt sett till risken och räntan för min egen portfölj. Låg ränta och lite extra avkastning till relativt låg risk.

Magkänslan är att nästan 50 % är för mycket.

1 gillning

Har börjat omvikta.

1 gillning

Vän av ordning säger att det är 53,75% :nerd_face:

Men visst katten är det för mycket.

1 gillning

Tycker inte om belånade fonder, de beter sig märkligt. Föredrar att köpa fonderna själv med belåning och kunna hantera nedgångar/uppgångar själv.

Det låter som en bra plan att ligga med belåning under en lång tid. Det är först då den gör effekt ordentligt med ränta på ränta på lånade delen.

Över 50% också?

Varför köper du inte t.ex. Avanza Global (eller en liknande billig indexfond) och använder belåning själv så att du får 30% ränteavdrag på dina ränteutgifter?

Jag gillar Carnegie Sverige Plus fonden. Den kanske också kan vara ett alternativ?

:smiley: kanske. Kanske beror på hur man har tänkt/planerat.

Personligen menar jag att man tänker fel, men bara man vet vad det kan innebära vid nedgång så visst, tuta och kör. :+1:

1 gillning

Tack för dina svar, har kommit till insikt att jag tagit för hög risk under en period.

1 gillning

Jag använder själv denna strategi. Dock på Nordnet med deras global 125 + värdepapperskredit så att jag totalt hamnar på 150% aktier.

Forskarna Ian Ayres & Barry Nalebuff rekommenderar i boken The Book - Lifecycle Investing hela 200% aktier tidigt i sparandet när ens humankapital (framtida löner) är stort. Jag nöjde mig dock på 150% (var enklaste att få tag på billigt i Sverige).

Den extremt viktiga detaljen är att tanken med denna strategi är ta hänsyn till hur stort är ditt humankapital, och när humankapitalet krymper även börja trappa ned belåningen i förhållande. De förklarar det utvecklat i boken.

Med strategin låser man upp en ny typ av diversifiering utöver länder, branscher och företag - diversifiering över tid. Eftersom man annars skulle haft mer pengar på slutet, lyckas man “smootha ut” detta över fler perioder och på så vis sänka risken trots att belåning ökar den.

Tillägg: Fond med belåning innebär också en kostnadsfördel, man betalar ingen ISK-skatt på kreditdelen eftersom den inte syns på kontot.

Belånad fond + kredit är även smart eftersom värdepapperskrediten blir dyrare desto mer man lånar.

1 gillning

Det är väl extremt mycket bättre att låna med värdepapperskredit än att köpa en sådan där fond.

Du har en poäng med lite mindre ISK-skatt men det väger knappast upp att du med värdepapperskredit:

• Slipper dyr fondavgift
  • Slipper dyr ränta inne i fonden
  • Får göra ränteavdrag på värdepapperskrediten
  • Slipper volatility drag när fonden ombalanseras varje månad
  • Slipper prestationsbaserad avgift som jag tror Carnegie har på sina fonder
  • Slipper risk för margin call av fonden vid djupa fall (om din totala portfölj har lägre belåning än fonden).

Även när det innebär att räntan på hela lånet går upp som ex. hos Nordnet från rabattnivå 1 (2,24%) till 2 (4,64%)? Nödvändigt vid 150% belåning.

Fortfarande “extremt mycket bättre”? Jag är inte lika säker på det. Du får gärna presentera bevis.

Kan tillägga om jag haft en lägre belåning och kunnat hålla mig på rabattnivå 1 hade jag valt endast värdepapperskredit och skippat fonden.

Jag håller med 100%. Jag förstår inte hur kan civilekonomen kan resonera emot detta.

• Slipper dyr fondavgift - Endast 0,2% skillnad
    * Slipper dyr ränta inne i fonden - Följer amerikansk ränta. Nordnet lägger inte till någon extra kostnad här. Inget konstigt.
  • Får göra ränteavdrag på värdepapperskrediten - Fördel
    * Slipper volatility drag när fonden ombalanseras varje månad - Vad jag förstått är det inget problem över tid, kan slå åt båda hållen och är inte i närheten av ex. ombalansering varje dag i hävstångs-ETF.
    * Slipper prestationsbaserad avgift som jag tror Carnegie har på sina fonder - Det är en fond av Nordnet.
    * Slipper risk för margin call av fonden vid djupa fall (om din totala portfölj har lägre belåning än fonden). Totala portföljen har högre belåning än fonden.

Fördel fond + värdepapperskredit

• Vid full kredit riskerar man hamna på ordinarie pris (7,13%) på räntan vid nedgång.
  • 2,4 procentenheter lägre ränta på värdepapperskrediten. Rabattnivå 1 (2,24%) från 2 (4,64%)
  • Betalar ingen isk-skatt på kreditdel

Du är väldigt säker på din sak och presenterar det som fakta, därför jag efterfrågade bevis.
Jag säger inte att du har fel. Du behöver inte vara nedlåtande mot andra.

1 gillning