Morningstar: har "äkta" aktiva fonder levererat i nedgången? | Dvs. håller argumentet "aktiva fonder" är bättre i nedgång?

En invändning som jag ibland får när jag säger att de flesta fonder inte slår sitt index är att man jämför med hela fonduniversumet. Det vill säga att man jämför med aktiva fonder som säger sig vara aktiva men egentligen inte är det. Nu har Morningstar gjort en studie som tittade på det i följande artikel (som är tyvärr lite dåligt skriven):

Slutsatsen är att de delar upp fonder efter tracking error, dvs hur nära de följer sitt underliggande index. Ett högre tracking error de senaste 3 åren antyder en hög grad av äkta förvaltning. Så här skriver de:

För de 3 analyserade kategorierna har vi delat in fondernas universum (exklusive indexfonder) i 4 kvartiler: fonder med hög 3-årig tracking error (äkta aktiva fonder - kvartil 1), fonder med medelhög 3-års tracking fel (Kvartil 2), fonder med medel-lågt 3-års tracking error (kvartil 3) och fonder med låg 3-årig tracking error (garderobsindexerare - kvartil 4).

För varje grupp har vi beräknat den genomsnittliga avkastningen från januari till maj. Det här är resultaten:

EUROPE LARGE BLEND EQUITY R YTD
Quartile 1 -9,9%
Quartile 2 -9,4%
Quartile 3 -8,8%
Quartile 4 -8,1%
iShares Core MSCI Europe ETF EUR Acc -6,6%
US LARGE BLEND EQUITY R YTD
Quartile 1 -9,0%
Quartile 2 -8,5%
Quartile 3 -9,1%
Quartile 4 -8,8%
Vanguard S&P 500 UCITS ETF -7,5%
GLOBAL LARGE BLEND EQUITY R YTD
Quartile 1 -7,5%
Quartile 2 -9,0%
Quartile 3 -9,1%
Quartile 4 -8,5%
Xtrackers MSCI World ETF 1C -7,6%

Inga nyheter som sagt och går i linje med det vi brukar prata om. Kul bara med ett annat anslag av Morningstar.

6 gillningar

Även författarens första artikel är intressant:

Där visar han bland annat följande tabell för hur många aktiva fonder som slår indexfonder per typ och tidshorisont:

image

Författarens slutsats:

Slutsatsen är tydlig. Aktiva fonder som helhet har inte presterat bättre än sina passiva motsvarigheter i den senaste marknadsnedgången. Vi skulle kunna hävda att aktiva fonder är dyrare än passiva fonder, och det är de, men skillnaderna i avkastning uppväger skillnaderna i kostnader mellan dem.

Kan väl sammanfattas i:

“Det börjar dåligt och blir sämre…”

3 gillningar

Jag tycker mig ha hört (av någon som förespråkar aktiv förvaltning) att aktiv förvaltning är viktigare vid en nedgående marknad, men tydligen är index bättre även där. Tack för att man har fakta mot det argumentet också :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det är nog tvådelat

• När marknaden går upp så är aktiv förvaltning viktigare vid en nedgående marknad
  • När marknaden går ner så är aktiv förvaltning viktigare vid en uppåtgående marknad
19 gillningar

Hahaha… :joy::joy: