Speciellt denna tycker jag är intressant. Jag har följt dem via sitt månadsbrev ett tag för det är intressant att se hur de tänker.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att man år 2023 vinner bästa fond i princip bara genom att ha konstruerat ett jämförelse index där man hämtar performance bonus på 20% bara genom att följa marknaden och ta betydligt högre risk med andras pengar.
Deras jämförelse index är 50% statsräntor (OMRX T-bill) och 50% breda Stockholms börsen (SIXRX) när man
-
Har en mycket koncentrerad aktieportfölj dvs tar högre risk
-
Har mycket högre risk i räntedelen med företagsräntor (jämfört med statsräntor)
-
I snitt igger med 65-70% aktieandel (utom i krascher då de drar ner den) dvs också ta högre risk än 50/50 jämförelse indexet
Klart man slår sitt index och kan mjölka sin performance bonus så gott som hela tiden. Sensor Fonder AB har en fond, tre anställda, en nettovinst på 10 Mkr plus löner som anställda uppbär (som inte rapporteras på Allabolag.se). En liten guldgruva helt enkelt.
Kanske ännu mer anmärkningsvärt att man vunnit kategorien 4 av 6 senaste åren när man kunde uppnått samma eller bättre resultat med 65% Sverige index fond och 35% Spiltan Sverige ränta (Företagsobligationer) till lägre kostnad och sannolikt lägre risk eftersom dessa fonder är betydligt bredare.
En gåta som får mig att undra hur det står till inom svensk finansindustri
Kanske några för @janbolmeson att bjuda in som gäster? Uppenbarligen enligt MorningStar framgångsrika aktiva förvaltare som tajmar marknaden. Eller?