Möte med banken

Absolut. Men i de fallen tycker jag inte det är värt det. Alltså att bilda på ett år för mer än 4% när vi troligtvis står inför räntesänkning redan i sommar och antagligen också i höst. I dina intervall så är ju 3 månaders räntan ca 25 punkter högre.

Då hade jag haft rörligt istället.

Precis! Jag tror jag misstolkade dig :slightly_smiling_face: För 4% är ju långt ifrån vad banker erbjuder. Skulle de erbjuda 3.8% på ett år då blir det åtminstone intressant. Men det gör de ju inte… så då väljer man rörligt! :+1:

Tack alll för väldigt bra och kloka råd. Jag kommer att välja rörligt i början, iaf tills jag vet vad Riksbanken säger.

Lånet är inte jättestort, drygt 300 000.

3 gillningar

Är det så litet lån så kvittar det ju nästan vad du väljer.

1 gillning

Jaha, det blir ingen stor skillnad?

Du betalar ju mindre ränta på ett mindre lån, procentandelen är dock densamma. Skiljer det 1% mellan bundet och obundet så motsvarar det 3000 kr per år, d.v.s. 250 kr per månad. Sen får du tillbaka 30% av detta som ränteavdrag - så egentligen 175 kr per månad.

Har du hyfsade marginaler lär du inte påverkas mer än att du äter en eller två extra luncher på restaurang.

2 gillningar

Tack för att du orkade förklara det självklara. Sådana som du är vardagshjältar!

2 gillningar

Tack så jättemycket :pray:

1 gillning