Motivera mig till att spara till buffert!

Hej!
Jag är fullt på det klara med hur viktigt det är med en buffert. Skulke gärna vilja sova bättre, medveten om att det finns tillgängliga pengar om jag behöver dem. Varje månad sätter jag en sparslant till buffert, men jag lyckas aldrig hålla mig utan för successivt över pengarna till lysa eller investerar under månaden.
Behöver ta tag i detta och låta bli pengarna. Skulle vara tacksam för allt skolan hjälpa mig att ändra mitt beteende!

1 gillning

Du kanske inte har något behov av buffert. Varför vill du ens ha en, mer än att Jan säger att du ska ha en?

Jag har det tufft att få pengarna att räcka när jag har en större utgift. Hade varit fint att veta att jag klarar mig själv om bilen behöver repareras eller något hemma går sönder. Som det är nu lånar jag pengar av anhöriga och betalar tillbaka när jag fått lön :exploding_head: Skäms över detta beteendet. Jag hade ju kunnat hålla ett månadssparande på kontot iaf, men det är så frestande att smälla in det på lysa när det dippar lite…

Hur tillgängligt har du din buffert nu? Du skulle kunna göra det en aning svårare men ändå ha den lätt tillgänglig.

Vad skulle kunna fungera är att ha bufferten på ett sparkonto hos en annan bank än resten av ditt sparande. Ingen bra översiktsbild men det är kanske precis vad du behöver. :slight_smile: Då blir du inte lika frestad att flytta rund pengar mellan dina konton.

Själv har jag tidigare haft ett sparkonto hos SBAB. Fungerade finfint.

Jag använder mitt kreditkort för precis det… såklart gör jag det bara när jag är säkert på att jag kan betala hela fakturan efter nästa lönedagen. Räcker det inte med lönen så använder jag en del av min buffert också. Detta förekom nästan aldrig men har faktiskt hänt en gång när min bil pajade och jag hade precis bokat och betalt en resa under samma månad.

Det låter smart! Jag har det på en annan bank men det är ju tillgängligt efter bara någon timme. Jag ska kolla om pengarna blir lite långsammare på ett sparkonto!

Instämmer med tipset från Adrian.

Själv har jag en mini-buffert på min ”vanliga” bank, som är LF. Den ligger dock på ett eget sparkonto hos LF och är avmarkerad som favoritkonto, vilket gör att kontot inte syns på startsidan i appen. Det gör att jag glömmer av detta konto lite grann.

Min riktiga buffert har jag hos SBAB och det tar väl en bankdag att föra över pengar härifrån till LF.

Sen kanske du kan försöka att verkligen bestämma dig för ett fast belopp som går till investeringar varje månad och helt enkelt bara låta ett automatiskt månadsspara sköta det?
Eftersom du själv tycker att ditt beteende är ett problem så kan det vara extra bra att automatisera så mycket som möjligt.

Bestäm dig för en strategi, automatisera och avvik inte från strategin. Oavsett om börsen går upp eller ner.
Sedan kan man 1-2 ggr om året regelbundet se över sin strategi, göra ombalanseringar, ändra sina fasta belopp om så önskas etc.
Försök att inte kladda för mycket, även om det kan vara lockande.

2 gillningar

Kolla på samtliga lyxfällan-avsnitt på viaplay så kommer du bli hotiverad att ha en buffert. ^^

4 gillningar

Hahahaha! Bra poäng! Det ska jag göra! Dax att poppa pop corn!

1 gillning

Skaffa ett till buffertkonto, autospara en liten summa där. Med tiden kommer du öka sparandet och rätt vad det är så har du din buffert. Så simpelt men som faktiskt funkat för mig. Väldigt mkt tack vare 4-hinkar-principen. Nu ”slösar” jag pengar på diverse sparkonton istället för på köp.

2 gillningar

Skaffa ett sparkonto hos en annan bank som inte har nån flashig app så man lätt öppnar o tömmer innehavet.

Sen månadssparar du lite pengar varje månad och till slut har du en krisbuffert när det behövs.

Jag hade jätteproblem att hålla i pengar på sparkonto både på min storbank och Avanza men fixade ett klarna sparkonto och där ligger de ifred.

1 gillning

Det låter som du har koll med tanke på att du inte spenderar pengarna utan investerar . Pausa investeringarna i några månader och För över automatiskt till ett sparkonto tills du uppnår en buffert. Sedan återgår du till investering. Och ja, man sover bättre :slight_smile: :slight_smile:

1 gillning

Varför ska nu ändra på ett positivt beteende? Ha kreditkort eller kontokredit för oväntade kostnader istället för buffert. Buffert är ett av de sämsta råden någonsin såvida man inte är ekonomisk analfabet.

Det skulle kunna bli ett annorlunda Lyxfällan.

Du lägger knappt några pengar på mat, cyklar trots att du har bil – men vräker ut pengar på sparande. Fattar du hur sjukt mycket pengar det är!!!? Du är vuxen nu och måste börja ta ansvar för ditt liv! Tänk på dina barn. I morgon ringer vi Skattegården så får de komma hit och sälja grejor till dig. :smiley:

Skämt åsido. Jag ser tecken på att trådstartaren har problem med något som skulle kunna liknas vid ett köpmissbruk, även om produkten värdepapper råkar gå hem bland besökarna på det här forumet – och därmed bidrar till att skapa oförståelse. Det ger en kick att investera, vilket insättning på bankkonto inte gör. Det är inte bara att sluta.

Jag har nog själv en liten släng av värdepappersoniomani. Brukar också tänka att jag borde dra ner lite på investerandet och låta mer ligga i bufferten, men när månadsskiftet kommer så trillar jag dit. Det är inga skitgrejor jag köper, utan indexfonder med låga avgifter, fysiskt replikerat guld etc i en välbalanserad portfölj. Om jag bara köper för några tusenlappar till når jag upp till minimicourtaget på den eller den ETF:en. Jag höll på att missa silvertåget, men nu har silver lugnat ner sig tillfälligt. Om jag skyndar mig hinner jag haka på. Bufferten kan jag fylla på nästa månad. Typ. Fast för min del finns det nog en släng av Fear of missing out inblandat också.

1 gillning

Det är så sjukt kul att investera. Sparkonto är trökigt… men man sover gott.

Jag vet inte hur jag ska kunna motivera dig, men jag kan nog få igång lite “hotivation”. Så nedan är jag extremt hård mot dig för att få igång det lite :wink:

Skäms du inte röven av dig när du lånar pengar du absolut inte måste låna egentligen? Betalar du en saftig ränta till dem? Åtminstone 10% per år om du lånar kort tid (månadsbasis) är inte orimligt tycker jag. Det är trots allt bekanta.

Jag hade skämts något fruktansvärt om jag hade fått springa till bekanta/familj för att klara mig. Jag är för en vuxen människa och borde klara mig själv. Jag har jobb och är frisk nog att arbeta.

Se till att du har en buffert, antingen via kreditkort eller via pengar på konto. Det är inte sunt att springa och parasitera på bekanta för att kunna ha lite lite mera investerat. :wink:

Så efter lite hotivation, har du tänkt på hur det beteendet kan komma att ställa till det rejält vid en “normal” längre börskrasch? Antingen kommer ditt psyke lura dig till att sälja efter ett par års nedgång, eller så är risken mycket stor att du hamnar i en dålig ekonomisk sits då du tvingas sälja värdepapper till förlust.

4 gillningar

Riktigt bra sagt skulle jag säga, tror det ligger mycket sanning i detta och något jag själv också kan känna ibland. Är som ett köpsug där jag MÅSTE ha mer, så kan nog verkligen efterliknas och bör nog behandlas också som ett köpmissbruk.
Visst, man kanske inte ska dra ned på det 100% för att behandla, men att verkligen följa en strategi och göra det svårt för sig att komma åt de pengarna man ska ha som buffert, är nog inte bra för en person med dessa svårigheter att ha bufferten på ett sparkonto + hos Avanza om personen har hens investeringar där också.

1 gillning

Håller helt med dig. Sambon lägger ut gemensamma inköp och så betalar jag min del vid lön. Känns konstigt om jag skulle betala ränta till sambon. Men ja, jag skäms.
Skäms mer över vår väldigt olika ekonomi där sambon har mycket god ekonomin och jag kommer vara i uppbyggnadsfas i många år. Kommer aldrig komma ikapp! När jag tänker efter är det nog där skon klämmer. Att jag vill “komma ikapp”.

1 gillning