Motiverar SEKs fallande värde investering i Svenska bolag?

Med tanke på kronans fallande värde funderar jag på att svenska exportföretag borde gynnas.
Är det vettigt att t ex investera i svenskinriktad indexfond eller liknande för att utnyttja det?
Eller vilken annan fond passar in?

Så kan det ju vara, men - jag skulle säga att det har ju marknaden redan tagit hänsyn till. Det kommer liksom inte vara någon överraskning när bolagen rapporterar eftersom analytiker tar hänsyn till det. :thinking:

1 gillning

Jag tänker på längre sikt.

På längre sikt kommer sannolikt valutorna komma tillbaka till ungefär den relation de hade tidigare, men det kan man inte vara säker på. Att ha pengar i svenska värdepapper är då sannolikt bättre än att ha dem i amerikanska värdepapper. Spela på forex och vinna är dock bland det svåraste som finns för oss småsparare…

Jan har en poäng i att finanspressen skrivit extensivt om att svensk industri tjänar massor av pengar på svaga kronan, så ”alla” stora aktörer vet detta (se tex DIs summeringar av rapportsäsongen i somras).

Själv ser jag det dock som att risken i amerikanska värdepapper just nu är högre än i svenska börsen då både kronan och svenska börsen gått sämre i år än dollarn och amerikanska börsen. Därmed investerade jag årets bonus uteslutande i Sverige (Plus Alla Bolag). Däremot skull jag aldrig flyttat pengar från LF Global till en svensk fond. Det skulle kännas för mkt som att spela på forex, vilket jag av princip inte gör.

Mvh

F

För att förtydliga min fråga: vilken/vilka fond(er) kan jag investera i för målet att träffa svenska exportföretag?
(Jag investerar därutöver i global indexfond.)

1 gillning