Hoj = MC då antar jag. För MEMILs är det ju “hetaste” som finns. Det vet ju alla ![]()
Vad är det ens för fråga?
Klart du ska ha en motorcykel!
Jag kör snöskoter och det är ännu mer irrationellt, dyrare än motorcykel, går sönder hela tiden och dessutom kraftigt beroende av snödjup. Men ack så kul ![]()
Absolut, gärna med ett par riktigt snabba brillor också ![]()
Då har du missat allt med hojåkadet… Lite fördomsfullt då…
Köpt tre hojar. Sålt varje efter tre år.
Man drömmer om Dakar eller likande men kör till korvkiosken och åker hem igen. Det är kul första två gångerna på våren, sen är det jaha.
Man ska hålla sig borta från motorfordon för nöjesbruk. Ger sällan glädje i proportion till kostnaden. Bättre lägga pengarna på en bekväm och driftsäker bil
Hade det inte varit för alla andra i trafiken och alla dessa jävla djur hade jag också köpt mig en hoj. Men det är ju min risk-nivå - den gäller definitivt inte för alla.
Jag som gillar intressant motorljud gillar mullret från en stor V-twin typ HD eller något japanskt motsvarande. Klart njutbart. Öppnar sidorutan om dom står i närheten vid rödljuset för att höra dom bättre.
Det här är intressant. MC kan ju störa väldigt mycket när de kör inne i stan. En del människor verkar vilja att det bullrar, och vissa tar sig också rätten att göra det när det folk i närheten. Berätta gärna mer, så att en som saknar intresset förstår!
Jag säger inte att just du stör, Mikael, men du verkar ha förståelse för saken.
Köp en hoj för bankörning. Där kan du utforska dina gränser och det är sjukt kul utan att man är snabbast på banan. Plus att familjen kan följa med.
Har kraschat 1 gång i trafik. En rondell och en ouppmärksam förare i bil. Ingen hög hastighet. = Brutet nyckelben.
Har kraschat 4-5ggr på bana. Mest dyrt och några blåmärken.
Slutade köra först när barn 2 kom till världen. Detta för att frugan inte hade orkat ta hand om 2 barn plus mig på bandagarna ![]()
Nu har minstingen själv börjat fråga när pappa ska börja köra igen. Så fort han kan ta hand om sig själv i depån på ett säkert sätt så blir det att börja köra igen.
Till er som inte förstår: ni kommer aldrig att förstå. Så sluta försöka förstå. Inte lönt att försöka om man själv inte har kört och upplevt känslan.
Jag förstår mig inte på fågelskådare, men är inte ledsen för det.
Till er som inte förstår: ni kommer aldrig att förstå. Så sluta försöka förstå. Inte lönt att försöka om man själv inte har kört och upplevt känslan.
Jag förstår mig inte på fågelskådare, men är inte ledsen för det.
Nu föreslog du bankörning, och det har jag inget problem med.
Fågelskådare bullrar inte inne i städer. Det var det spåret jag ville utforska.
Jag har sedan åtta år ingen bil. Jag sköter all transport mha cykel dit jag ska här i Linköping.
Men jag har tre motorcyklar. Som bruksfordon har de sina begränsningar. Men jag använder dem sommartid för att åka på semester och så.
För mig är de dock extremt viktiga. Jag delar garage med en massa andra och vi träffas dagligen och mekar och dricker kaffe. Ibland tar vi någon gemensam runda på småvägarna runt här i Östergötland. Nu är jag 64 och jag pensionerade mig vid 61. Hade jag inte haft motorcyklarna hade jag väl fått fortsätta jobba. Eller börjat spela golf!
HD FLH 1977
HD chopper långgaffelhembygge
BMW R1200 GS LC 2014
För mig finns det få saker i livet som ger mig sån glädje som att köra hoj. Körde mycket som ung boendes utomlands, hade uppehåll under barnaåren men har nu efter 50 börjat köra här i Sverige. När man hittar något som skapar en sån längtan och passion, som inducerar tunnelseende i beslut, då är det bara att ge upp och hänge sig och njuta medans det varar.
Drömmer om att korsa kontinenter på 2 hjul och även om det förmodligen aldrig kommer ske så är det underbart att ha något att drömma om ![]()
Det är svårt att förklara för andra som inte är lika betagna som en själv och det kanske är därför sammanhållningen på vägarna mellan hojåkare är så stark då det man delar är något som rör sig djupt ner i själen.
Så om du sitter och suktar efter en hoj så slå till, det du köper kan inte mätas i pengar ![]()
Det här är intressant. MC kan ju störa väldigt mycket när de kör inne i stan. En del människor verkar vilja att det bullrar, och vissa tar sig också rätten att göra det när det folk i närheten. Berätta gärna mer, så att en som saknar intresset förstår!
Jag säger inte att just du stör, Mikael, men du verkar ha förståelse för saken.
Uppskattar verkligen inte buller generellt och tycker inte att det är ok att störa andra.
Man kan likna just dessa tillfällen jag beskriver vid viss musik man verkligen gillar man hör som spelas i närheten . Man går kanske närmare vid det tillfället för att förstärka den uppskattning man känner för just den musiken.
Jag väljer dock själv när och om jag vevar ner rutan lite eller inte. Inte alls alla bullriga fordon som uppskattas. Bara vissa.
Även Ylandet från en 12 cylindrig ferrari eller lambourghini som kör förbi i ex en tunnel i på costa del sol är också en ren njutning som ger gåshud. Där räcker det fint med det som tar sig in utan att rutan är nere. Mycket bullrigt i ett par sekunder.
Jag har åkt i andras cabrioleter med taket nere ett antal ggr. Extremt störande bullrigt från lastbilar och alla andra med bullriga fordon. Inte kul alls. Dom gånger jag lånat ett sådant fordon har jag kört med taket uppe alltid.
Jag har kört motorcykel i 65 år. Jag köpte min första motorcykel (en Rex Willers 98 cc) när jag var 13, och snart fyller jag 78. Det har blivit en antal motorcyklar och en hel del mekande och åkande under åren.
När jag var yngre körde jag racingcyklar, men på senare tid har det mest blivit power cruisers. Jag kör inte off road och jag är inte heller någon touringkille.
Vi som har hållit på en del ser ganska snabbt skillnad på de verkliga entusiasterna och de som kör för att verka coola. För mig har motorcykelåkandet mest handlat om att göra något helt annorlunda än det intellektuella arbete jag vanligen ägnar mig åt. Och det är inte bara åkandet, arbetet i garaget är minst lika viktigt. Jag har till exempel ägnat cirka 400 timmar åt att totalrenovera en klassisk Kawasaki Z1 900cc till nära nog nyskick.
För mig är motorcykelåkandet litet av en livsfilosofi. En bok som jag varmt kan rekommendera är Robert M. Pirsigs ””Zen and the Art of Motorcykle Maintenance”. Den finns numera även på svenska med titeln ”Zen och konsten att sköta en motorcykel”. (Notera, det är en filosofibok, inte en bok om hur man reparerar motorcyklar
.)
Kul med sådant gensvar, och känns som att vartannat inlägg är för och vartannat emot så kanske inte blev så mycket klokare ![]()
Men har barn i 3-6 års åldern så kommer hålla mig i skinnstället innan dem flygit ut. Blir till att stilla begäret på annat håll..!
Tack för alla svar ![]()
känns som att vartannat inlägg är för och vartannat emot så kanske inte blev så mycket klokare
Sluta lyssna på de negativa nejsägarna bara så är du välkommen att sitta med oss kloka i värmen ![]()
Så länge det inte är ett problem för din privatekonomi att ha en leksak så tycker jag gott att du kan ha en ståendes även om du inte kör så mycket du egentligen vill. Du lever bara en gång.
Jag har 3 motorcyklar som jag använder för att koppla bort vardagens stress.
En veteran för att åka på träffar, en svamp-plockarhoj för att komma ut i naturen och en tredje som kan användas för allt möjligt.
Matten är enkel - fler räddas av vajerräcken genom att det inte sker frontalkrockar på mötande vägbana än vad som dör pga de krossas mot räckenas stolpar.
Det är inte ett argument mot motorcyklar.
Det är upp till var och en vad man har för intressen och motorcyklar skadar sällan andra även om buskörning kan vara irriterande.
Det är inte ett argument mot motorcyklar.
Det sa jag väl aldrig heller? Jag sa att påståendet ”motorcyklister dör ofta för alla kör som idioter” är väldigt långt ifrån hela sanningen.
Att sitta i en bil och se naturen är som att sitta på bio eller tv och titta på film, gott så. Att se samma sak på en motorcykel är som att vara med i filmen. Sen jämför jag det med segling, det krävs lite engagemang och utrustning för ändamålet. Själv körde jag 110 mil på två dagar förra veckan.
Min dröm är att lämna allt bakom mig och bli en motorcykel nomad i Europa.
Har haft ett antal motorcyklar av olika modeller.
Har testat de flesta kategorierna och har de sista åren landat i att inget kan slå en Himalaya 411.
Maxfart på cirka 120km/h och motorn påminner mer om en traktor än en motorcykel. ![]()
Fantastisk cykel att puttra fram på skogs/grusvägar och mindre asfaltsvägar med.
Kul och utmanande med en motorcykel som kräver att jag som förare verkligen gör vad jag ska för att det ska gå snabbt, men för det mesta puttrar jag fram i 40-70km/h på grusvägar.
Det jag egentligen vill säga är att man inte alltid måste köra snabbt och leva på gränsen för att man kör motorcykel.
Sedan jag fick barn har jag blivit mer riskmedveten och att köra så snabbt man kan på asfalt har tappat sin tjusning.