Mousetrapper & datorergonomi

Jag har tidigare haft problem med ryggen från och till(lite axel med men inte så mkt). Kört lite olika pekdon osv, men det som har hjälpt på riktigt var när jag skaffade en bra kontorsstol och ett bra höj och sänkbart skrivbord.

Även om jag inte står upp vid skrivbordet så ofta så har det varit ovärderligt att får exakt rätt höjd på skrivbordet när jag sitter ner, för rygg axlar och hela sittställningen.

Så, med risk att gå lite OT; vad har du för skrivbord och kontorsstol?

Och för att komma tillbaka lite on-topic. Jag har provat “rull-list”-mus och “rull-yta” mus. Sånna som står framför tangentbordet. Funkade väl sådär. Blev aldrig riktigt vän med med.

Jag körde dock ganska länge med ett alternativ som jag faktiskt gillade väldigt mycket: “extern touchpad”. Då körde jag mac och hade en Magic Touchpad. En sån här: Magic Trackpad – vit Multi-Touch-yta - Apple (SE)

Det var väldigt trevligt faktiskt och man behöver inte flytta runt armen på samma sätt som med en mus. Bör bli samma fördelar som med en trackball, men tycker den är mycket bättre. Betydligt trevligare att använda och mer precision. Fördelar som scroll med två fingrar, zoom, svepa för framåt och bakåt osv.

1 gillning