Mousetrapper & datorergonomi

Jag har aldrig haft några sådana större problem ej heller frun under långa arbetsliv. Trackball gillar vi båda.
Jag har hört av arbetskamrater som använder mousetrapper att dom verkligen gillar den. Kommer inte ihåg hur länge dom hade använt den då dock.
Min fru började långt tillbaka i tiden klaga lite över musarm trots att hon använde båda händerna omväxlande med musen och jag fick henne att byta till “trackball” istället. Det gjorde susen… Samma typ som jag länge använt hemma.
Helt annorlunda eftersom man inte behöver röra eller spänna armen/axlarna. Handloven vilar på underlaget. Symmetrisk och funkar därför lika bra med både höger och vänster hand.
Ex “Logitech Trackman Marble” . Ca 700 Sek. Helt optisk.

image

Verkar ha evigt liv men plasten på min (ljus) börjar bli gulnad efter 10++ år.

Börjar vara svår att få tag på. (Dags att jag köper en i reserv )
Kräver lite tillvänjning men jag kunde även växla helt sömlöst mellan trackball och mus som omväxling.
Det verkar som det är ganska ovanligt numera med trackballs. Tycker jag är märkligt ?.
Jag har även använt en variant med stor kula i ca 10 år som var annorlunda och även den bra men den verkar inte gå att få tag på längre.

image

Finns många andra varianter men dom har jag inte provat längre tid.
När IT personer skulle hjälpa mig med något “lite snabbt” svor dom över sin ovana med trackball med stor kula.

1 gillning