Must haves till trädgården/startkit?

Ja! Jag för blicken mot vår. Och sommar.

Snart är dagen här - som vi har längtat! Vi flyttar till ett parhus i en BRF och kommer ha ett kallgarage i anslutning till ett varmförråd, och “ett gammalt soprumsskåp” samt en liten gräslagd fram och baksida. Det finns ett körsbärsträd, annars rabatter och häck. Vatten finns utdraget.

En snöskyffel kommer vi behöva på kort sikt och vi kommer ha tillgång på en liten redskapsbod (får se vad BRF delar på där) men vad behöver man för utrustning och redskap när vi går mot vår och sommar?

Vad skulle ni se som ett bra must-have/startkit?:nerd_face: Vad hade du inte velat vara utan i din trädgård?

Vi har endast haft en altan och pallkrage tidigare men vi ser så mycket fram emot att på sikt göra trädgården till våran och också hålla det snyggt/ordning och reda.

Vi har en vattenkanna, en handräfsa, en klippare för gräs som man håller i - ja det var nog det😅

1 gillning

Man märker efter hand vad som behövs… Men lite grundläggande såsom slangvinda, sekatör, skyffel, spade, räfsa,korg,skottkärra kommer man långt med.

Häcksax, trimmer och klippare men beror ju lite på vad man behöver. Liten mini gräsmatta går ju bra med handjagare, en större kanske man vill ha robot. Sen ska man inte underskatta möjligheten att hyra och låna. En häcksax används ju bara 1-2 gånger per år hemma sen ska den förvaras…

7 gillningar

En spade är alltid bra att ha, stor som liten.

2 gillningar

En bra sekatöt, bra handskar, speciellt och man har taggiga växter och en skottkärra/vagn. :blush:

2 gillningar

Är det mycket rådjur i området så är kompostgaller bra att ha till hands.

2 gillningar

Tack, bra exempel med slangvinda, jag kan tänka mig att det underlättar! Nu kan jag i lugn i ro läsa på och söka upp en sån och slå till när jag känner för att prioritera det :slightly_smiling_face:

1 gillning

Min batteridrivna grästrimmer är min favorit. Lätt att göra snyggt där gräsklipparen inte kommer åt.

4 gillningar

Handskar ja! Såklart. Bra! Och skottkärra en till oss och en till barnen såklart :+1::ok_hand:

Inte en utan två spadar behövs, en spetsspade och en tvärspade. Viss skillnad i användning mellan dessa.

4 gillningar

En häxsax lär ni behöva ha till häcken sen beroende på storlek av häck kan man välja mellan eldriven eller manuell klippning.

1 gillning

Fler pallar och kragar. Tycker det är perfekt att odla i dessa om man inte vill gräva upp en massa land. Måla dom i nån snygg färg om ni vill.

2 gillningar

Robotgräsklippare.
Har ni små barn, studsmatta.

2 gillningar

Men förankra den väl om det blåser :rofl: En kollegas studsmatta blåste iväg och rullade nerför en gata som ett stort hjul… Några stackars bilar stod ivägen och till sist ett hus där några fönsterrutor gick sönder och rejäla märken i fasaden…

3 gillningar

Gräver man ner den en liten bit så sitter den bra och det blir lättare för roboten att klippa.

2 gillningar

Stege?
(10 tecken)

1 gillning

Väldigt glad för vår vattentunna som är kopplad till stupröret. Placerad nära växthuset gör att vi i princip inte använt kranvatten alls till trädgården senaste åren.

Kompostgaller är även det ett måste. Den finaste jorden gör du (och ett gäng maskar) själv. :slight_smile:

Korbo-korgar är fantastiskt användbara till mycket, inte minst till trädgården istället för stora krukor. Lätt att ”möblera om” sådant som står i dessa eller kruka.

Tulpanlökar brukar alltid reas ut i slutet av hösten till så mycket som 70% rabatt till slut (Granngården). Så härligt när de tittar upp på våren :slight_smile:

6 gillningar

En kompost!

2 gillningar

Rekommenderar manuell, gärna antik, häcksax från loppis/arv. En sådan där fet rostig men sylvass rackare som ibland sitter i ryggen på en mördad trädgårdsmästare i en engelsk deckare :joy:

Har själv en sådan för att slakta 300m eländig häck varje år. Hade gärna haft el/bensin men häcken är av snabbväxande alm så grenarna kan bli uppåt 45mm och det finns inga el/bensinsxar som klarar det.

En manuell sax startar alltid och stör inte grannarna (om de bor närmare än 700m) :grin:

2 gillningar

Finns ju alltid motorsåg annars men det är lite overkill för första huset

Köp efter att behoven uppstår och köp lite bättre grejer som Fiskars eller liknande.

1 gillning