Mycket försiktig portfölj

Hej,

Efter att ha lyssnat på det senaste avsnittet; "Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid." och ha läst artikeln av Jared Dillian som Jan refererade till där han rekommenderar högst 35 % aktier/65 % räntor/obligationer i nästan alla lägen p.g.a. människors benägenhet att handla irrationellt vid nedgångar;

Bloomberg - Are you a robot?,

så har jag en fråga som kanske några av er kan svara på.

Lysa har en ränteportfölj enligt nedan;

AMF - RÄNTEFOND LÅNG17 %

SPILTAN - RÄNTEFOND SVERIGE17 %

XACT- OBLIGATIONER17 %

VANGUARD - INTERNATIONELLA OBLIGATIONER15 %

ÖHMAN - OBLIGATIONSFOND14 %

ÖHMAN - REALRÄNTEFOND10 %

DEUTSCHE BANK - GLOBALA HÖGAVKASTANDE OBLIGATIONER10 %

Av min "klumpsumma" som till stor del finns på sparinstitut med 0,90% ränta har jag sedan ett år startat en 60/40 portfölj på Lysa där jag investerat ca 5-6 % av den del jag inser att jag faktiskt borde våga investera (resterande, upp till 10% av samma del har jag också sedan ett år i en 90/10 portfölj och i en "lekportfölj" med aktier på Nordnet +19% i dagsläget). På Lysa har räntedelen just nu avkastat 4,2 % och låg på 2,6% den 27:e dec. Även simulerad utveckling av portföljen från 1999 visar på en jämn och stadig utveckling.

Jag har inga lån och inga direkta köpplaner men vill ha en hyfsad och trygg avkastning på ca 10 års sikt och framförallt vill jag inte att inflationen äter upp pengarna.

Jag har försökt konstruera en optimal ränteportfölj själv men ju mer jag läser desto mer komplicerat blir det så därför har jag kommit till den insikten att experter på Lysa nog är bättre på det än vad jag någonsin kan bli.

Till frågan; sammantaget med Lysas avgift på 0,41 % ca. plus ISK-beskattningen och historiken av deras ränteportfölj skulle ni säga att det var klokare att lägga investeringsdelen i deras ränteportfölj istället för på sparinstitut?

Givetvis kan jag tänka mig att även lägga en del i aktier också, men är mest intresserad av att få höra åsikter ang. räntedelen, avgifterns vs. historisk avkastning.

Och, skulle ni själva kunna tänka er att ha hela den del som ni inte vill riskera i en sådan portfölj för att förmodligen få en högre avkastning än 0,90%? Alltså en portfölj med enbart räntor.

Långt utlägg, hoppas det inte blev otydligt, fråga i så fall. :slight_smile:

Tack på förhand.

Är i startgroparna för att starta eget, därav den låga riskbenägenheten.