Mycket försiktig portfölj

Jag tycker att du resonerar klokt. Själv hade jag önskat mer risk men det är uppenbart att du redan aktivt tänker igenom din riskbenägenhet så det är inget jag ska lägga mig i.

Jag har faktiskt inte studerat Lysas räntedel särskilt noga. Har varit nöjd med att den är diversifierad (min del i den är också väldig liten). Men att den gått upp så pass mycket på kort tid bör väcka eftertanke. Det måste betyda att den har hyfsat hög risk. Sedan 27 december har räntedelen alltså uppvisat motsvarande drygt 6% årsränta? Det är helt orimligt i dagens ränteläge. Min gissning är att avkastningen kommer från valutarisk, att de utländska obligationerna gått upp på grund av att kronan sjunkit. Det är inte uthålligt så du får räkna med lägre avkastning, kanske till och med vissa förluster om kronan stärks.

Kanske finns det andra räntefonder med liknande upplägg som du inte behöver ha i en ISK? AMF Räntefond Mix har till exempel också en global inriktning och medellånga räntor, men är dessutom valutasäkrad.