Mycket pengar i cash, rädd för inflation och börskrash - Vad göra?

Jag skulle trots allt överväga guld. En av anledningarna till att guld ser ut att vara högt värderat är inflationen, och din marknadstro är att inflationen fortsätter. Ofta, men inte alltid, är guld bra vid börskrascher.

Tittar man enskilt på guld ser det inte ut att ha varit någon förträfflig investering på lång sikt. Man behöver i stället se det som en del av portföljen som gör att den riskjusterade avkastningen ökar.

Om man behöver peppa sig inför att köpa guld kan man titta på något avsnitt med Eric Strand. Det är inte alls säkert att han har rätt, men direkt efteråt känns 50 % guld helt rätt. De 10 % som Rika Tillsammans har i nybörjarportföljen verkar dock mer sansat.

5 gillningar

Jo där tror jag du har rätt. Satt i morse och tittade på inflationsjusterat guldpris. Var förfarande en viss uppgång, men inte lika dramatiskt. Har inget guld just nu men funderar på att gå in med 5% över 6 mån.

Vad som stoppar mig där är att ETCn jag vill ha EUWAX Gold 2 kostar 1.5% i köpavgift vilket känns surt. (Gynnsamma skatteregler i Tyskland på den och ingen årsavgift).

Bor du i Tyskland? Eller tolkade jag detta fel.

Skulle det bli någon form av hyperinflation så är ju de som sitter på cash rätt dåligt ute.

Värde måste ju fortsättningsvis skapas av företagen om vi inte går mot ett TEOTWAWKI scenario, så börsen är ju inte fel.

Har haft en liknande situation som du men har sjösatt en strategi som flyttar över den del som inte är buffert i en aktiefond och guldportfölj på tio kvartal. I Sverige löste jag det med en kombination av Marginalen + Nordnet. Pengar som är till framtida trygghet är bäst att inte bevaka för ofta utan ”glömma bort”.

Har man tillgång till Lysa så är nog det en annan bra lösning bortsett från guldet då.

Personligen tror jag inte ett dugg på att den svenska bostadsmarknaden kommer krascha, helt enkelt eftersom invandringen lett till bostadsbrist, och den byggs inte så enkelt bort. Men en mindre nedgång kan säkert ske om räntorna går upp

Jo, bosatt i Tyskland och obegränsat skattskyldig här, så inget ISK för mig.

Har stoppat “högen” nu iaf, dvs allt som inte är för levande går in på börsen plus ett par 100€ extra. Men kommer att ta tid att bli av med all cash med den takten. Och vill som sagt ligga i ett bra läge oavsett inflation/börskrash eller till och med TEOTWAWKI (har gott om stearinljus :crazy_face:)

Bra problem att ha…

1 gillning

Jag sparar därför att man ska göra det. Bättre svar än så har jag inte. Har ingen plan på Fire men vill vara självständig och inte behöva oroa mig för ekonomin, så en stabil bas att stå på kan vara en formulering.

I framtiden kan jag tänka mig bostad men inte säker på att jag vill stanna där jag är, och transaktionskostnaderna är kriminella. Så i dagsläget är det inte på tal. Kanske för uthyrning då (ägarlägenheter i Tyskland) men det kan bli jobbigt att administrera om man flyttar långt bort.

1 gillning

Förstår hur du tänker - tycker själv börsen kör på fälgarna just nu men jag ligger ändå exponerad mot marknaden. Fiskar på överreaktioner och felprissättningar.

1 gillning

Punkt 4 är värd att läsa två gånger och reflektera över. Detta är min största tabbe innan jag kom in på börsen.

1 gillning

Förutom alla kloka svar ovan, där jag egentligen inte har så mycket att tillägga så skulle jag rekommendera att ta kontakt med tex @MoaD (som brukar vara med i avsnitten kring den emotionella aspekten av pengar) eller liknande.

Jag hade henne som coach i många år för att utvecklas i de emotionella aspekterna. För rent tekniskt utifrån sparandet så har du koll. Det finns inte mer att tillföra än ovan. Däremot känner jag igen mig själv mellan raderna i dina svar. Inget riktigt mål, lite rädsla från och till samtidigt som du har en god förmåga.

Lite som @MoaD brukar säga:

Låt livet kännas lika bra som det är

Om jag har helt fel i ovan så ber jag om ursäkt. :flushed::slightly_smiling_face:

3 gillningar

Alternativa investeringar i antika JBL-burkar? :smirk:

https://m.facebook.com/jblvintagespeakerssweden/

Investera i antika TV-spel? Super Mario 64 såldes för 1,54 miljoner dollar (13,5 miljoner SEK!) denna vecka.

Ja, allt är dyrt nu :slight_smile:

Finns det inget som är billigt? Inte ens investmentbolag globalt?

1 gillning

Oavsett vad du placerar i - guld, silver, index, aktiva fonder - löper du risk att tappa 50%. Är du fine med det kan du logga ut, luta dig tillbaka och hoppas på att det löser sig. Att historien upprepar sig.

Är du inte bekväm med det finns i praktiken bara två alternativ. Bankkonto eller värdepapper och stopploss.

Det ultimata målet med att spara är att skapa ett självspelande piano där dina placeringar försörjer dig. Detta försvåras av stora tapp i portföljen, enligt min mening.

Ha,ha, rätt citerat @Jan Bolmesson!

Ur mitt perspektiv handlar rädslan om att förlora pengar ofta om andra områden i livet. Som rädslan att bli ensam, att ångra saker i livet, otillräcklig trygghet ect.

Intressanta frågor att reflektera över kan vara:

• När/ med vem vilka mår jag bäst?
  • När är jag glad och tillfreds?
  • När känner jag att jag kan bidra till människor omkring mig?

Att investera, spara, spendera i linje med svaret på ovan frågor ger ofta tillfredsställelse och lugn.
//Moa

5 gillningar

Du behöver hitta det som du är bekväm med att investera i, inte spekulera i. Rädslorna du beskriver handlar enbart om spekulationer. Vad tror du kommer generera värde för dig? Köp eller gör det.

Lycka till.

2 gillningar

Instämmer!

Reala tillgångar anses ofta bra i tider med inflation som. skog, fastigheter, guld/silver och mineraler etc.

Inflationsrisken fick mig att köpa lite silver och börja öka upp i Prior Nilsson Realinvest.

Har även en hedgefond som alternativ till ränta Prior Nilsson Ideal. Låga svängningar och stadig tillväxt.

2 gillningar

Välkommen till samma klubb som vi satt fast i tills för en 2-3 år sedan vi blev brända av finanskrisen 2008/9 :grinning: Känner igen det exakt! Allt är risk och så sitter man fast i kontosparande.

Det kommer alltid att kännas för dyrt (för mig åtminstone) men samtidigt har jag lärt mig den hårda vägen att cash inte är så bra alls typ (understatement)

Vi har även lärt oss att vi inte kan förutsäga överhuvudtaget någonting om, när eller hur nästa krasch ser ut (börs och/eller bostad) medförande att det bästa är att köpa lite av varje och ofta för att snitta in sig oavsett upp- eller nergång.

Såklart tänker man på riskerna och känner ibland för att göra en ”all out” men som @janbolmeson hade uppe i ett avsnitt så är den ”oron” priset för att vara på börsen. En tanke som jag tycker hjälp mig att vara coolare i den strida strömmen av katastrofscenarios som media så gärna pumpar ut.

Jag/vi gjorde så här för att bryta oss ut det gamla beteendet:

1. Bestäm hur mycket risk du är beredd att ta när du skulle vara fullinvesterad. Tex jag har i nuläget Xxx xxx kr i kapital (inkl pensioner) och jag skulle inte få panik och sälja av vid fel tillfälle om mitt totala kapital gick ner med YY% motsvarande ZZZ ZZZ kr i nergång. Både % och belopp ska kännas Ok. Risk/aktieandelen beror såklart i hög grad på ålder, och vid ”bara” 40 år så kan du egentligen ta hög risk, men vi är ju alla också begåvade med olika riskprofil. Alltså utgå ifrån vad du känner är rätt för dig.

2. Genomsnittskraschen är 40-50%. Om vi säger 50% i krasch och din risktolerans är tex -30% på totala kapitalet så kan man ha ca 60% aktier i sitt totala kapital utan att riskera ”panik” vid kraschen som kommer förr eller senare. Många proffs har inte gärna över 60% aktieandel utan ligger ofta en bit under det för att inte riskera för mycket, åtminstone i ”Stay rich” fasen.

3. Lägg upp ett diversifierat månadssparande i olika typer av portföljer där vi mest har ”globala portföljen” (90% aktier), Rikatillsammans portföljen (25% korträntor, 25% långräntor, 25% guld och 25% aktier), cash del på ok sparräntekonto samt en egen aktieportfölj med värdebolag (haft sedan länge). Kolla Jan & Carolines uppdatering av portföljerna bland typ januari avsnitten.

4. Dimensionera de olika portföljerna (inkl pensioner) så att du får ”rätt” total aktie/risk-exponering. Vårt mål är även att ha minst 5% i guld som hedge vilket ställde vissa krav på hur stor RT portföljen skulle vara eftersom den innehåller guldet. Vill man ha mer guld så kan man såklart lägga det separat med guld ETFer.

5. Sprid ut månadssparandet så att summan som går in på börsen varje månad känns ok. Tex om det är en miljon du ska in med och känner att 50 papp i månaden totalt in i de olika portföljerna känns ok (varje månad känns alltid för dyr :)), ja då får det väl ta 20 månader då. Inte investeringsmässigt optimalt men emotionellt har det funkar för oss under parollen ”ja ja det gick ner som attan förra månaden men nu köper vi mer” :slight_smile: Visst är det lite meckigt att lägga upp de olika månadssparanden i de olika portföljerna så det blev rätt nivå men det var det värt för oss.

6. Vi insåg också att vi ville äga ett boende och rätt objekt kom upp så vi köpte ett boende också. Kändes jobbigt före men inte ångrat det en sekund. Såklart, om du inte nödvändigtvis vill bo där du är nu så är det inget alternativ.

Nu hr vi snart kommit upp till ”rätt” risknivå. Ytterligare pengar som flyter in fördelar vi enligt totala riskprofilen samt ser över riskprofilen en gång om året (eftersom man blir äldre och äldre och pengarna utvecklat sig olika, både inkomster och investeringar).

Så tänker vi, och det har fungerat bra för oss, även om det som sagt inte är investeringsmässigt optimalt men däremot emotionellt rätt för oss. Hoppas det väl långa svaret ger dig någon idé som du gillar. Lycka till :grinning::+1:

16 gillningar

Nobels litteraturpris går till @JFB :raised_hands::slightly_smiling_face:

6 gillningar

Tack för den läsningen. Mycket inspirerande.

Kör du på 40% cash/ränta genomsnitt nu? Hur hanterar du den garanterade förlusten mot inflation och låga räntor som trycker ner priset när räntan går upp igen?

2 gillningar

Eller ekonomi pris. Eller det som borde finnas: Förnuftpris. :grinning:

2 gillningar