Strax över 40% aktieandel inklusive alla pensioner (inkomstpension som 0% aktier) och inkl kapital i bostaden (räknar vi som en typ långränta vilket det oftast är förutom i nuvarande tivolit). Men så är vi också drygt 10 år äldre än du är så vår riskprofil ska nog vara något lägre.
Min position är jag inte vet hur det blir med inflationen och om/när räntor ev går upp. Däremot undviker jag långa räntefonder, kör räntekonto med bästa möjliga ränta en del bundet på 1-2 år istället för räntefonder. Enda undantaget på långräntor år RT portföljen som jag låter innehålla långräntorna (enl RT portföljen) under devisen ”who am I to question this well tested portfolio”. Något motvilligt men så är livet
Man kan se det så. Man kan också ha perspektivet att du inte alls tar ansvar för ekonomin för du sitter och suger på dina pengar istället för att investera dem (vilket skapar fler jobb osv.)
Det bästa för samhället vore om folk hade nog med pengar cash så de inte hamnar i tråkigheter för minsta lilla nedgång, men att de investerar överflödet så hjulet rullar lite snabbare (varefter människor mår lite bättre - över lång tid går mängden misär i världen per person neråt).