Nå nya kunder, problem med försäljning

Jag driver tillsammans med en kompanjon ett litet företag. För några år sedan började vi utveckla ett system för mindre företag. Vi hade god feedback från folk i branchen när vi började. Tyvärr kom COVID emellan innan vi blev klara.

Vi har en handfull företag som har kört systemet i snart ett år och för mig som utvecklare är jag rätt nöjd och det är stabilt. Det är minimalt med support så det fungerar uppenbarligen.

Men nu vi har tappat momentum och problem att nå nya kunder:

• Google och Facebook-annonsering är väldigt dyr och ger dålig avkastning eller fel sorts respons. Vi jobbar med annonsering i andra sammanhang så vi har erfaranhet att sätta upp kampanjer.
  • Epost-utskick har gett ganska liten respons.
  • Samarbeten med t ex grossister (som visserligen är intresserade) men vi behöver fler kunder för att vara trovärdiga.
  • Halvhjärtat kallringande, vilket jag inte har psyke för i längden.

Provpratar här om hur vi skulle kunna komma vidare:

1. Försöka hitta någon byrå/tjänst/säljare som kan hjälpa oss att kallringa.
  2. Branchmässor
  3. Hitta en till delägare som på något sätt har kontakter eller kapital att ta detta till nästa steg (känns svårt)
  4. Lägga ned, vilket känns surt när vi “tekniskt sett” är klara.

Finns det någon här som har erfarenheter på att lägga ut att kallringa på entrepenad eller anlita en säljare? Eller så är jag bara tacksam för andra spontana tankar, andra alternativ hur man ska komma vidare. :+1:

En helt hypotetisk idé vore att låta några gymnasieelever sköta försäljningen i form av ett uf-företag. Jag vet inte hur sådant fungerar men jag kan mycket väl tänka mig att det kan gå att hitta unga personer som är duktiga. Jag sysslade själv mycket med försäljning i olika former när jag var 10+ år och blev ganska duktig på det. Jag sysslar fortfarande med försäljning lite på hobby-basis och är rätt nöjd med det. Den typ av försäljning jag pratar om här är något annat än det du behöver men förutsättningarna annars är inte så olika. Som ung har man tid.

1 gillning

Kan inte dessa bistå?
Om varje resto rekommenderar systemet till två-tre vänner som också har resto, och gör en koppling mellan dig/er och potentiell ny kund?
Självfallet givet att dessa restauranger ser att systemet verkligen funkar och gör skillnad för dem. (Och vad är USPen? Varför välja ert system?)

1 gillning

Nu är jag ej insatt i just er bransch men kan tänka mig att konkurrensen är tuff, känns som att samtliga restauranger idag använder sig av någon sådan tjänst?

Har ni några uspar? Sök samarbetspartners inom restaurangbranschen? kanske andra leverantörer som har ett brett kundnät och kan sälja in det ni gör också. Ni får nog räkna med att antingen betala för det eller lämna ifrån er en del av bolaget.

Kämpa på och försök hitta nya infallsvinklar.

1 gillning

Tack för era svar, bra frågor! När man jobbat med något så längre så är det lätta att man glömmer det grundläggande.

Jag tror konkurrensen är tuff i de flesta brancher :slight_smile:

USPen är att vi utgått från mindre företag, deras behov och försökt göra det enkelt. Många konkurrenter har funnits i mer än 10 år och täcker in ett spann från lilla kvarterskrogen via finkrogen till sportbaren med 300 bord. En jämförelse är hur många funktioner du egentligen använder i Word eler Excell, men som finns där och Microsoft aldrig kan ta bort.

Priset är väl inte en USP i sig, men Bookatable har sålts till Michelin. De tar ungefär 20-30 kr/per bokning plus en månadsavgift utöver. De “tar även över kunden” och skickar erbjudanden direkt till kunderna. Vår tanke är mer att kunder ska ägas av restaurangerna själva och att de i en framtid kan gå ut direkt med erbjudanden till tidigare gäster t ex.

1 gillning

Ni kanske redan testat detta men jag skulle gjort en demografisk- och psykografisk kartläggning av era existerande kunder. Sedan utformat kommunikationen kring ett värdeerbjudande baserat på den psykografiska kartläggningen och riktat kommunikationen (i rätt kanal) till ”rätt” kunder enligt den demografiska kartläggningen.