Nackdelar med att vara ekonomisk oberoende

För min del är denna del med att behöva låna pengar är redan utstakat. Vi har i princip amorterat allt (husets belåningsgrad är under 2% och sommarstället är obelånat). Huset och sommarstället är värderade till strax under 13 miljoner. Tanken är när barnen har flyttat ut att sälja huset och köpa något mindre och då har vi inget behov av att låna några pengar alls.
Men oavsett om man är ekonomisk oberoende eller inte är det viktigt att upprätthålla bra kriditvärdighet och behålla/utveckla sin kompetens genom att fortsätt arbeta deltid.

1 gillning

Precis! Det är mest sådana saker jag tänker på.

Om man vill…

Sen vet jag inte vad som händer efter att man fått kredit beviljad, görs det någon omprövning eller behåller man den hur länge som helst även om man inte skulle få en ny beviljad pga avsaknad av taxerad inkomst? Jag har kreditlimit för värdepappersbelåning på ett par miljoner som kan vara bra att ha även om jag inte vill maxa, kan den dras in? Ska man sluta lönearbeta kan det ju vara smart att öka limiten så mycket det går innan man slutar.

2 gillningar

Kan man göra det med EF också?

Det är ingen garanti att klara sig på ett visst antal kronor, dollar eller andra fiatpengar heller. Vi har ingen aning om hur inflationen ser ut om 5 eller 10 år. Jag har en 1-miljonsedel från Venezuela och den är värd ett par liter vatten eller nåt i den stilen.

Men det är klart, om man med “klara sig med vad man har idag” menar ett litet fort, mat och vatten för resten av livet och en god bok så är man väl en bit på väg :slight_smile:

Sluta göra det du inte tycker om att göra. Gör mer av det du gillar. Svårare än så är det inte

7 gillningar

Ja som jag har förstått det från en snabb googling kan man göra det även för enskild näringsverksamhet men dubbelkolla gärna det.

1 gillning

Frågar av nyfikenhet, vad har du för plan för dina pengar? Skänka till barnen? Resa? Äta gott? Eller bara låta dom fortsätta växa?

Jag kommer med all sannolikhet att fortsätta arbeta fast mycket mindre. Man vill också njuta av livet nu eftersom man inte vet något om framtiden. Vi har sparat en del pengar till barnen så att de kan köpa en lägenhet/ startkapital till någonting.

1 gillning

En nackdel som egentligen är mer väsentlig än möjlighet att ha kredit (som alltid går att förhandla sig till med rätt aktör) så är det snarare det sociala och omvärldens åsikt och syn på en. Det kommer sticka ut och det är en omställningsperiod innan man landar i det.

För oss har det underlättat att en del personer i vår umgängeskrets är i samma situation. Det gör det mindre tabu att prata om saker som uppstår, att man har andra ekonomiska möjligheter än andra och liknande.

Det är inte ett ohanterligt problem, men det underlättar om man är förberedd på det.

9 gillningar

Men är det verkligen så anmärkningsvärt idag? Finns ju så många nyrika idag. De senaste 20 åren känns det som om de gamla ekonomiska synsätten har flugit all världen väg. It-yran, pokerspelare, löneexplosion inom vissa idrotter, superenkel aktiehandel etc.

Känns snarare som om att de som gått till (samma) jobb och löneslavat år ut och år ses ned på lite grann.

Det här är absolut inte min uppfattning. Tycker det finns en extremt stor tabu. Och när FIRE diskuterats vid matbordet på jobbet är det mest “utebliven inbetald skatt” som är åsikten hos majoriteten.

Och visst finns det folk som lever på poker, men ännu fler som har spelberoende och förlorar stora pengar. Och visst finns det många som tjänar pengar på aktier, men jag tror ändå de flesta inte gör det. Se t.ex. mitt inlägg här Så rika är svenskarna | Jämför dig själv - Nr 12 av Johann.

4 gillningar

I min omgivning (knegare och småföretagare) tycker jag det pratas om miljoner hit och miljoner dit ganska avslappnat. Aktietips på fikarasten. Bostadsmarknaden, privatbostäder och kommersiella fastigheters värdeökning, är ett särskilt populärt ämne. Själv håller jag tyst om mina mål.

Jag har inte stött på detta så mycket ska jag säga. Det finns nått konstigt i det hela dock när folk leker moralpoliser tycker jag. Vad skulle de säga om en sån som mig som till och med har betalat skatt i andra länder när det passat mig ? Dvs tagit från landet Sverige (växt upp och utbildat mig mestadels i Sverige), och sen gett till andra :slight_smile: Är dessa männsikor emot fri rörlighet av arbetskraft inom EU/EES och Schweiz ? Är de för stater som Kuba eller Ryssland där det är svårt att flytta utomlands ? Var går gränsen, ska man tvinga folk att jobba och bo kvar i Sverige och betala skatt ? :slight_smile:

2 gillningar

I min erfarenhet, så är samma personer oftast helt ok med 1) att lalla på universitetet för att leva på CSN i nåt år, 2) att ta friår, 3) att vara mammaledig länge trots att barnen är fullt kapabelt att gå på förskola, 4) att arbeta deltid flera år när barn är unga, 5) etc etc etc.

Allt detta är också aktiva val som leder till utebliven inbetald skatt. Och inget av dem behövs för de allra flesta (vi har inte gjort nåt av dem), utan är mer för att höja trivseln.

Så jag fattar inte heller varför folk leker moralpoliser. Avundsjuka för att andra har investerat och sparat ihop ett start kapital när de själva köper onödiga grejer och har sina pengar på nollräntekonto?

5 gillningar

Ja, det där är vad som spinner i mitt huvud också av att läsa denna tråden.

Poängen är, för mig, inte att “sluta göra” (dvs “sluta jobba”) utan just att “gör det jag vill”. Vissa av de sakerna kanske ger mig nya intäkter, annat kanske inte gör det, men det spelar inte roll om jag har mitt leverne säkrat redan.

3 gillningar

Jag har arbetat med mitt företag i snart 30 år. För mig kändes det alltid som att jag får betalt för att göra något jag tycker om, eller att någon betalar mig för att jag får utöva mitt intresse. Samtidigt, när åren går, börjar jag tänka att det finns säkert mycket annat roligt och givande att göra som kanske inte ger mig samma inkomst som jag har nu, eller kanske ingen inkomst alls. Saken här är att jag inte på något sätt vantrivs med det jag gör, utan typ ”gräset är grönare på andra sidan”. Jag vill gärna testa andra saker, mest för välbefinnandet och utan att alltid behöva vara högpresterande och alltid ströva efter att maxa vinsten.

2 gillningar

Härligt att läsa!

Och här har du ju grejen - outforskat territorium, bjuder in till huppegupptäcktsfärder!

Låter som du har goda förutsättningar.
Har du ngn idé om vad ett första utforskande steg kunde bestå av?

Inser efter att ha läst här att jag kommer aldrig att bli ekonomiskt oberoende. Någonstans längs vägen hade jag en svag vision om att det kanske kanske kan bli så vid pensionsåldern eller lite före pensionsåldern.

Bara att inse att jag är för gammal, började spara för sent i livet, började investera för sent på börsen, varit för okunnig om börsen, haft för låga inkomster för att kunna mata in ordentligt tilltagna månatliga belopp på börsen…

Har två fastigheter. Värda kanske 4,5 M i dagsläget. Lån på ca 2 M.
En fastighet kan ju så småningom säljas (eller hyras ut) men det är den med mest lån i så fall och det överskott som kommer från den får i så fall användas till att renovera den andra fastigheten, någonstans måste jag ju bo…

Ägnat mig åt veteranfordonshobbyn under lång tid. Det jag samlat på mig har ju också till stora delar ökat en hel del i värde, framför allt på senare år. Men det handlar väl mer om stora procentuella ökningar och inte så stora summor i kronor.
Visst, skulle jag sälja allt så blir det väl några kronor till på kontot…men det är ju min hobby. Vad skall jag då ägna mig åt om jag säljer av allt…

1 gillning

Jo, det går fint, upp till 5år efter att du slutat dra in pengar i EF så kan du skatta av periodiceringsfonderna och då få registrerad löneinkomst från näringsverksamhet.