Vissa som jobbar som civilingenjör och har några års erfarenhet börjar förr eller senare fundera på att byta bana – antingen till en ny bransch eller till en annan inriktning inom samhällsbyggnad.
Till exempel kan man ha arbetat mycket med GIS och dagvattenhantering, men bli nyfiken på andra områden som fundament eller vägprojektering.
Frågan är: hur gör man ett sådant skifte i karriären – och är det realistiskt att samtidigt höja sin lön?
Det vore intressant att höra erfarenheter, tips eller exempel från andra som gjort liknande byten!
Låter kanske som lite taskigt svar, men; Man byter till det jobbet.
Civilingenjör är en utbildningsnivå (om än skyddad), inte en titel. Intet att förväxlas med engelskans Civil Engineer, som är ingenjör inom samhällsbyggnad, tex GIS eller husbyggnad mfl.
Nu säger jag inte detta för att peta på ord, utan för att styrka ovan argument. Var en period där samhällsbyggandet tog en rejäl käftsmäll i Sverige. Då flyttade yup 90% av alla ingenjörer inom området till industrin istället. Ingenjörer är ingenjörer och det är ofta ingenjörstänket och övergripande kunskap arbetsgivarna behöver. Om man kan lära sig räkna på sannoliksfaktorer för spill/dagvatten, kan man lika gärna räkna på formler för deformation av stål.
Lättaste sättet tror jag är helt enkelt, sök en annan tjänst hos en annan arbetsgivare. Stannar man hos samma, är det lätt att man glider tillbaka till gamla vanor. Antingen själv, eller via sina kollegor.
Här är väl kruxet… Beror väl på. Vissa områden är ju bara mer betalda än andra, då finns det kanske sannolikhet. Eller byta till mindre firma som ofta betalar mer, men mer spridda uppgifter och företagsstruktur/förmåner.
Man måste väl ändå räkna med att man måste fundera över lönen om man går från ett erfaret område till ett mindre sådant.
Jag är utbildat högskoleingenjör inom HVAC och energi. Jobbade med hus förr. Jobbar nu med båtar. Bara att hålla koll på babord och styrbord 3 år senare är fortfarande problematiskt. Men problemen är de samma. Fysiken är desamma. Lite andra arbetsuppgifter, andra typer av produkter och absolut andra krav.
Jag är ingenjör i maskinteknik så det har varit ganska lätt att byta inriktning. Gjort det två gånger och höjt lönen varje gång. Men det var under de första 8 åren av min karriär så då är det naturligt att lönen ökar mer mellan jobb. Återgår jag till mitt första yrke väntar dock en höjning med 15000 kr. Jag har dock ingen lust att vara spindeln i ett nät av virrvarr.
Jag förstår dock inte varför du ställer frågan här?
Det korrekta sättet är att ställa frågan till marknaden genom att söka en tjänst som inttrsserar dig och ange ett löneanspråk på 8-12000 mer än du har nu och se hur de reagerar.
Min erfarenhet är att de 8-12 ggr säger “ok” och man går vidare till steg 2 i anställningsprocessen.
Kom ihåg att faktumet att du är aktuell till en roll du inte haft tidigare tyder på att de inte funnit tillräckligt många kandidater.