Någon som har undersökt "nya" reglerna för spanien och flytta dit med företag?

Hittade denna artikel gällande att flytta till spanien:

Nu har jag inte premium men fick mig att börja googla runt lite.

Verkar som att man kan falla in under att maximalt betala 24% skatt som “foreigner” samt att dem har förmånliga lättnader för startups.

Som någon som driver eget inom IT konsultbranschen låter det ju rätt lockande.

Undrar om det är någon här som kollat på något detta och vet om det faktiskt är så bra som det låter. Eller om det är lite falsk marknadsföring?

Kan man kombinera denna “Beckham law” med att flytta sitt företag/sätta upp ett dotterbolag i spanien?

Har inte läst artikeln. Det enda sättet jag vet att använda Beckham rule (tack Beckham, helgat vare ditt namn) är att bli anställd av ett spanskt företag utan att tidigare bott i Spanien. Jag tror inte man kan sätta upp ett eget (fåmans) bolag i detta syfte samtidigt som man själv landar.

Däremot finns nu Digital Nomad visa med samma / liknande fördelar, jag vet inte helt hur det fungerar. Det har ingenting med Beckham att göra och är ganska nytt. Till en början var det mest avsett för icke EU medborgare, men vet inte hur det blev till slut.

Det är intressant med DN visum. Men som EU medborgare “behöver” vi ju inget visum för att flytta och arbeta i Spanien. Det är endast för skattetaket på 24% som det vore intressant med.

Vore kul att höra med någon som har bra koll på det. Om man kan falla in under det som EU medborgare ändå. Är ju helt klart intressant.

Bor hellre i Spanien i Sverige halva året!

Ska kolla runt lite mer och försöka kontakta någon advokat och fråga om dem kan klargöra dessa regler.

Kan gott vara så, det bör gå att googla fram detaljer själv. Vi tappade intresset för den lösningen då vi fick beviljat Beckham istället.

Då är du/ni alltså anställda av ett redan existerande spanskt företag och betalar alltså 24% skatt på den inkomst ni får där igenom?

Det är ju en trevlig lösning! Härligt att det gick bra för er :slight_smile:

1 gillning

Precis, detta och en del andra krav ställdes. Beckham gäller i 5 år plus året det beviljas, så 6 år om man flyttar vid årsskiftet. Man kan ta ut max 600kEUR per år till 24%. Dvs det är inte längre en bra regel för sådana som Beckham. Men för vanliga “höga” löner är det bra.

Innan den planen kom till tittade vi på just start up och Digital Nomad visa, som då inte var klart men skulle snabb hanteras för att komma till 2022/2023 typ ? Det är poppis för britter också pga Brexit, det kan vara detta som menas i artikeln ovan.

Jag läste lite om det i mitten på 2022, då handlade det om personer från utanför EU (US etc.), men har hört sägas att man kan få det som EU medborgare. Högst oklart men rapportera gärna om du finner fram mer information.