Regeringen har ett förslag om att ta bort ränteavdraget för lån på aktier. Det har funnits en relativt stor tråd om det på RikaTillsammans när förslaget blev allmänt känt. Sedan har förslaget varit ute på remiss men vet någon vad som händer härnäst? Har regeringen flaggat för vilken väg de tänker ta?
Är också intresserad av nyheter anhående detta.
Detta lagförslag lämnades av finansdepartementet i januari.
Sedan dess har man bjudit in remissinstanser för utlåtanden. Bl.a:
Många verkar vara kritiska till förslaget.
är positiva till förslaget.
Konjunkturinstitutet (KI) verkar också kritiska: https://www.regeringen.se/contentassets/b42a3d69b5564f52932eccd16595eddb/konjunktursinstitutet.pdf
En sammanfattande artikel: KI vill avvakta med att trappa ned ränteavdrag - Finansliv
Utdrag:
Kan vara så att förslaget måste omverderas efter att så många tyngre instanser gått emot det. När jag läst Riksbankens remissvar som länkades ovan så verkar det också finns en systemrisk.
Jag jobbar inom straffrättsliga rättsväsendet och jag vet inte om det beror på att jag är yrkesskadad eller inte - men jag sätter inga större förhoppningar på att några remissinstanser ska kunna ändra på regeringens tankar kring detta. Jag har varit med om så många lagändringar där remissinstanser skriker sig hesa på att lagförslaget är en dålig idé och ändå har man tryckt igenom lagförslaget. Förr lyssnade man på remissvaren, nu känns det bara som ett nödvändigt steg i lagstiftningsprocessen som regeringen behöver ta sig igenom. Nu finns det ju inte lika prestige i att ta bort ränteavdrag för värdepappersbelåning som det är att få bukt med kriminaliteten så regeringen kan av den anledning vara mer benägen att ändra ståndpunkt så klart.
Själv står jag inför ett beslut om att ta bolån för att kunna investera eller om jag ska ta ett värdepapperslån via Avanza. Helst vill jag ta värdepapperslån då det är smidigare med den typen av lån. Värdepapperslån är dock inte lika bra jämfört mot bolån om det inte skulle gå att göra ränteavdrag på räntekostnaden.
Är väl “bara” att ta bolånet och betala av det andra lånet senare om det visar sig att ränteavdraget för värdepappersbelåningen försvinner?
För min del vore det en förlustaffär utifrån räntesatserna.
Beror ju på hur mycket hävstång du känner att du vill ha. Jag kör med <10% på Avanza och har därmed 1,99% i ränta. Det har jag inte riktigt på bolånet längre…
Ja alltså, du tar vp lån nu och löser det med ett bolån senare (givet att vp lånet är billigare i dagsläget men blir dyrare om avdraget slopas).
Har inte haft bolån på väldigt länge och när jag hade bolån så skaffade jag det i samband med ett husköp.
Går det bara att ringa banken och säga att man vill ha ett bolån på befintlig bostad trots att det inte handlar om ett bostadsköp och att det inte går via mäklare som kan även agera garant på att bostaden är värt det som det är värt? Jag är uppriktigt sagt lite nyfiken på detta - har inte gjort det tidigare. Banken vill kanske ha en värdering av bostaden först? Dimper det ner pengar på kontot därefter?
Man kan ju utgå från taxeringsvärdet så har du väldigt låg belåningsgrad behövs ingen avancerad värdering. Dock så måste man ha tillräckligt med pantbrev på huset. Om inte så behöver sådana tas ut vilket kostar 2% i engångs stämpelskatt och det gör ju genast kalkylen betydligt sämre. Det innebär att du måste ha lånet i minst 1,5 år för att bara täcka kostnaden för pantbrev.