Ja, jag använder inte värdepappersbelåning just nu men det är viktigt att möjligheten finns
Nej, värdepappersbelåning är inte viktigt för mig
0röster
Tänkte att det kan vara kul med en omröstning för jag tycker ofta att avsaknad av belåning nämns som stora, till och med avgörande, nackdelar hos en del aktörer (exempelvis Lysa, Opti, SAVR). Jag misstänker att åsikten är överrepresenterad i forumet i förhållande till hur många som faktiskt använder sig av det.
Personligen så har jag en kredit på Avanza för jag ville se hur det fungerar för några år sedan men jag använder inte den och mitt nysparande går till SAVR. Jag tycker att bostadslånet räcker som hävstång.
Jag tycker värdepapperslånet på Avanza upp till 10% är en no-brainer även om man har bolån. Jag misstänker att Avanza går back på den räntenivån och bjuder på räntan.
100 000 kr extra i lån känns litet i risksammanhang, och nästan halva räntan.
Dessutom är värdepapperslån ett lån som inte syn på en kreditupplysning så skapar inga problem vid flytt av bolån eller t.ex. ansökningar om kreditkort.
0,21% avgift för en globalfond på 1 000 000 kr blir 2100kr om året
Kan du då låna 4% av din miljon och räknar på en avkastning om 7% i genomsnitt, så har du sparat avgiftsfritt, och vågar du gå högre än så blir det räkmacka.
Då känns det som slöseri med både tid och pengar att jaga enstaka punkter avgift (om ens det) hos någon uppstickare, om de inte även erbjuder bättre lånevillkor.
Det är ju belåning fast inbakat i fonden. Typ avanza auto 6 har det som fondrobot med 14 %, nordnet har nån globalfond med 20 eller 25 %.
Men hittills finns det mig veterligen bara de två. Vill du själv välja fonder, home bias etc, eller helt enkelt själv ha koll på belåningen, kanske lägga dig på en annan nivå än 14 eller 25 %, så funkar de ju inte.
Själv har jag haft belåningsavtal på mina värdepappersdepåer i ca 20 års tid. Från början var det för att höja risknivån då jag antingen bodde i obelånad billig bostadrätt eller hyresrätt.
De sista 10-15 åren har jag haft värdepapperskrediten mest för att öka likviditeten i ekonomin för att ha pengar tillgängligt på kort varsel om något negativt eller positivt händer. Korta perioder har det varit låg belåningsgrad för att höja avkastningen men mest försumbart.
För några veckor sedan kom en möjlighet att köpa en sommarstuga, från första SMS:et till tillträde blir det ca 3 veckor… Bra att ha tillgång till likviditet när tillfället uppenbarar sig. Skulle tro att sommarstugan långsiktig blir till ca 50% finansierad via värdepappersbelåning istället för vanliga bolån, räntan är konkurrenskraftig.