Jag var på mitt första bostadsrättsföreningsmöte för några dagar (dock ej i en förening som jag själv är med i). Jag lyssnade inte så mycket på diskussionerna kring kompostering och hundrastförbud. Däremot blev jag lite mer intresserad av de juridiska diskussioner som kom upp och jag tänkte kolla om det är någon här som har närmare koll på lagen och således kan sprida lite kunskap.
Vem får vara ombud på mötet?
Det uppkom först och främst en del tveksamheter och diskussioner kring vem som fick närvara på mötet. I nionde kapitlet, paragraf 14, i Bostadsrättslagen går att läsa:
- Endast medlemmens make eller sambo eller en annan medlem får vara ombud, om inte något annat har bestämts i stadgarna. En medlem som är juridisk person får företrädas av ett ombud som inte är medlem, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Ingen får som ombud företräda mer än en medlem, om inte något annat har bestämts i stadgarna.
Nu hade annat bestämts i föreningens stadgar (där exempelvis det angavs att det var okej för föräldrar och barn att agera biträde). Det fanns även en bestämmelse att stämman själv kunde välja att tillåta övriga personer att delta på mötet.
Min fråga här är hur man ska tolka lagtexter såsom Bostadsrättslagen. Jag inser att skrivelsen com jag citerade ovan innebär att en sambo kan närvara på en föreningsstämma oavsett om alla närvarande medlemmar skulle sätta sig emot detta. Men vad händer om någon har skickat sin mormor och det inte står någonting i föreningens egna stadgar. Kan inte stämman fortfarande välja att godkänna denna person som ett ombud? Det vill säga, förbjuder lagen att stämman beslutar om ett undantag för det aktuella föreningsmötet? Eller ger bara lagen utrymme att, via stadgeändringar, lägga till rättigheter som stämman inte kan neka?
Deltagande på styrelsemöten och konfidentiella styrelseprotokoll
Härnäst kom en fråga beträffande hemlighetsgraden av styrelseprotokollen upp. Här påstods det att styrelseprotokollen inte är tillgängliga för medlemmarna och att styrelsemedlemmarna dessutom hade tystnadsplikt beträffande vad som sades på dessa möten. Och att allt detta var bestämt i lagen.
Jag har haft lite svårare att hitta lagtexter beträffande detta. Det enda jag har hittat är ett citat på en informations-sida från en förening som heter Bostadsrätterna som säger:
Protokollen är inte tillgängliga för medlemmar eller utomstående. Endast revisor har rätt att ta del av dem.
Jag förstår att en ekonomisk förening eller en bostadsrätt inte är skyldiga att göra styrelseprotokoll offentliga, ens för sina egna medlemmar, men är detta alltså ett krav? Det låter helt bakvänt för mig att denna typen av föreningar inte skulle få vara mer transparenta ens om de ville detta själva.
Till sist kom även frågan upp om huruvida medlemmar fick komma på styrelsemöten och här blev än en gång svaret nekande (om man inte blev särkilt inbjuden av styrelsen). Åter igen, är detta någonting som inte går att ändra på? Är det alltid mot lagen som medlem att delta på ett styrelsemöte om man inte har blivit personligen inbjuden?