När är det dags att sälja bilen?

Hej!

Det finns en otrolig mängd tips på vilken bil man ska köpa och hur det ska gå till, men försäljningarna pratar vi inte så mycket om.

Köpte själv en passat 2018 med bensinmotor för 5 år sedan. Manuell och nu ca 15000 mil. Hittills har den rullat på fint, men någon gång kommer den ju börja strula.

Så,

Hur vet man när det är dags att byta bil igen?

Det lär väl variera sjukt mycket från person till person, smak och ekonomi. När du säljer din bil för att du är trött på den och tycker den gjort sin kommer någon annan att köpa och ha den som sin nya bil.

Har själv en bil i princip exakt samma skick som din. En 2018 Hyundai Santa Fe som gått 16 000 mil.

Jag tänker köra den till den får något större problem som kräver verkstad. Den dag det sker köper jag en ny några år begagnad bil. Så länge bilen rullar på och är pålitlig behåller jag den.

5 gillningar

Vill man minimera risken för hastigt uppkomna större utgifter relaterat till bilen skulle jag säga att nu är en bra tid att byta.

Maskinskada i försäkringen räcker ofta som mest upp till 10 år/15 000 mil. Kolla exakt vad som gäller i din försäkring.

Hursomhelst så står man därefter själv med sånt som går sönder på bilen.

Nu i ditt fall. Då en modern bil inte är täckt av motorskadeförsäkringen är den ett minfält.

Speciellt om man servat den enligt boken. Skall man ha en bil länge måste man byta olja oftare och även byta olja i tex automatlådor.

Men det finns så mycket elektronik och obsolecensproblem så det kan vara stor risk ändå.

Beror ju helt på bil och hur den sköts och används. Min gamla Volvo 850 höll 50 000 mil utan någon dyr service eller reperation. Var mest slitdelar jag bytade genom åren. Kamremmen kanske klassas som dyrare men ett kamremskit kostade 1000kr på autodoc och tog en förmiddag att byta. Med haynes bok, Youtube och forum är det ju så lätt idag jämfört med förr.. Det ska dock sägas att jag inte var direkt beroende av bil vid denna och jag hade mer tid utan barn osv.

Hade troligtvis hållt längre men mot slutet läckte den olja mellan växellådan och motorn i några år. När det började bli värre så började även kylaren läcka. Att lyfta ut motorn osv för att byta packningen kändes för jobbigt.

Nu har vi en kia ceed från 2020 som rullat 8000 mil. Får se hur kvaliteten står sig på den. Kör den tills den ska skrotas troligtvis. Beställde igår nya skivor och belägg bak för 1000 spänn. Verkstan skulle ha 6000kr för material och jobb vilket jag tyckte var alldeless för dyrt för ett rutinjobb..

4 gillningar

Som flera redan är inne på så handlar det ju mest om riskaptit och hur stort besvärskonto man mäktar med. Att din bil får kostsamma och tidskrävande problem i närtid är inte osannolikt, men det är inte på något sätt säkert heller.

Vissa har trotjänaren till 50 kmil, andra har totalras, gör en kalkyl på vad din bil kostar dig nu och vad alternativet skulle kosta, det kan du ta ställning till. Skillnaden kan vara slående liten.

Högst individuellt alltså, men jag skickar med ett citat “det finns en anledning att försäkringsbolagen inte ger maskinskadeförsäkring efter ett visst miltal” (som jag vill tillskriva @skogstomten , även om jag högst troligt parafraserar).

Väldigt OT: @Ballongpinne, jag har i flera år slagits av tanken hur det kommer sig att man har en knippe gamla krattor som profilbild:

…

Vad som nu uppenbarat sig för mig är ju visserligen lika godtyckligt för en utomstående, men det är slående hur man(jag) klarar sig här i världen utan att kunna connect the dots för tillsynes uppenbara saker.

3 gillningar

Utöver hur reparationer mm hittills för din bil sett ut och om den börjar kännas opålitlig och sliten.
Hur vettig en äldre bil är att behålla varierar mycket beroende på modell och biltillverkare!
En bra sak att börja med är att fråga AI specifikt om din exakta modell av bil.
Svaren är oftast bra. Man får dock vara beredd på att fel eller för svepande omdömen förekommer.
Bilen jag köpte på 2010 talet upptäckte jag senare hade potentiellt mycket dyra typfel. Inte bara en årsmodell utan det gällde flertal årsmodeller.
Dessutom var kostnaden för att hålla maskinskadeförsäkringen teoretiskt giltig med årlig service hög. Första servicen jag valde att utföra själv offererade dom för 8500 Sek. Det gick åt delar av bra fabrikat för 1500 Sek. Helt löjeväckande timpenning ville dom ha i praktiken.
Dessutom valde många försäkringsbolag att med tiden inte täcka den typ av fel det här gällde då det kunde betecknas som konstruktionsklantigheter som inte kan försäkras mot.
Tyvärr hyfsat sant även om biltillverkaren som ofta sker slår ifrån sig den slutsatsen.

Frågar man AI nu om denna bil får man en lång bra rapport om dess väl kända brister med detaljer. Man kan behöva gräva lite mer till kring hur vanliga dom värsta felen är.
Svaret är tyvärr mycket vanligt runt och efter 10.000 mil även helt korrekt servad.
Rejäl åtgärd som avhjälper de viktiga kända felen med uppdaterade delar kostar mer än bilens värde :frowning:.
Som kontrast har släkt och vänner Toyotabilar som gått 20000+ mil och är mer är 20+ år och knappt behövt några reparationer alls utöver normal service. Dom känns inte slitna och drar minimalt med olja etc..
Dom byter väl när det börjar strula?. Verkar dröja väldigt länge om man håller rosten i schack med gärna en tidigt underedsbehandling. AI håller med om dessa slutsatser.

Använder verkstaden originaldelar eller samma efternarknadsskit som du beställt?

Såklart inte. Jag köpte SKF skivor och Brembo belägg, förhoppningsvis är dom hyfsat bra. Fanns billigare, t ex autodocs egna där jag kunde sparat några hundra till. Men med bromsar köper jag gärna märkes även om det troligtvis kvittar i verkligheten.

På min förra bil körde jag det mesta på Biltema och dom grejerna funkade alltid bra.

@Ballongpinne får väl svara själv men nog ser det mer ut som sådana där plastpinnar man fäster en ballong i och som ungarna går omkring med. Dock kan man ju ändå ibland vara lite nyfiken på folks profilbilder… :slight_smile:

I min erfarenhet har det mesta av eftermarknadsdelarna varit rent skit som inte ens håller hälften så länge som originaldelar. Det är anledningen till att jag blir något provocerad när folk jämför priser mellan originaldelar monterat och klart på verkstad med billiga delar och eget arbete som i många fall måste göras om i förtid.

1 gillning

Stämmer, sådana man fick på Mcdonalds förr

1 gillning

Det är ju inte bara pris. Upplevt dålig service av lokala Kia. Förra året drog dom ej åt oljepluggen så det läkte olja efter service, blev ett extra besök för dom att fixa det. En annan gång lyste motorlampan. Bokade tid och fick vänta 2 månader på besök. Då konstaterade dom en sensor dom ej hade hemma. Så då blev det ytterliggare ett besök för att byta den osv. Har 1.5h tur och retur dit vilket gör det besvärligt att åka dit och slösa tid än att bara göra det själv. Dom är också väldigt måna om att byta grejer alldeless för långt i förtid. Tyvärr litar jag inte på dom efter oljeplugg fadäsen. Tar hutlöst betalt för ett oljebyte och “kontrollera dörrlister” och så lyckas man inte ens utföra det rätt.

2 gillningar

Nu skrev jag med avsikt lite implict formulerat, men för att tala klarspråk: att jag plötsligt slogs av att det är ballongpinnar det rör sig och inte krattor som jag tänkt i flera år trotts den uppenbara kopplingen till användarnamnet är poängen.

Till saken hör att jag tillhör helt rätt generation för att vara väl bekant med föremålet och haft många fajter med dessa som tillhygge på McDonalds under min uppväxt. Ibland slås man bara av hur dålig hjärnan är på att dra slutsatser.

2 gillningar

Originaldelar är inte sällan samma delar i annan förpackning. Andra exempel är en är olika märken har gemensamma delar, men delarna har helt olika pris beroende på vilken bil man beställer dem till

Visst kan du byta den till en något nyare bil. Låt säga en 3-4 år gammal. Eftersom bilars hållbarhet verkar präglas av ett visst mått av tur och slump så kan ju även den nya bilen börja krångla. Om du har otur vill säga. Bilen du har nu vet du ju ganska mycket om dess historik, de kommer du sannolikt inte göra om den du byter till.

Jag hade behållit passaten om du tycker den är bra .

1 gillning

Min tumregel är: Bil 3-10 år gammal (inom miltalet för maskinskadeförsäkringen) är nog i snitt något lite dyrare att ha än en äldre bil (totalkostnad inkl värdeminskning och kapitaltjänstkostnad). Men del äldre bilen utan maskinskadeförsäkringen riskerar i en del fall att kosta väldigt mycket om den råkar ut för stora kostsamma fel, så där är totalkostnaden mer osäker. (Å andra sidan finns det en del osäkerhet i totalkostnaden för nyare bilar också på grund av marknadsläget avseende begagnatpriser som inte alltid är så lätt att förutsäga.)

De senaste åren tycker jag dock att en del modeller verkar ha så höga begagnatpriser när maskinskadeförsäkringen gått ut att jag undrar om det ens är dyrare att ha en nyare bil (alltså inte nybil utan en bil som köps 3-5 år gammal).

Ja om servicen och kvaliten på utfört arbete är dålig så blir det en helt annan femma.

Eftermarknadsdelar är inte sällan rent skräp med urkasst material och obefintliga toleranser :person_shrugging:

Saken är den att passaten kanske är värd 140 tkr. Om jag ska byta till något med halva miltalet som är 3-4 år gammalt och rymmer en familj så är prislappen runt 350 tkr. Låt oss säga att merkostnaden är ca 200 tkr och att kapitalkostnad uppgår till 7% (högt?) och värdeminskning till 13%. Det motsvarar 40 tkr per år.

Visst, genom att gå över till el minskar man kostnaden för drivmedel med ca 10 tkr, men mellanskillnaden uppgår ändå till ca 30 tkr. Det känns som att man kan hantera ganska mycket oförutsett inom ramen för den bufferten, eller?

Å andra sidan - en ny bil är ju betydligt fräschare och roligare än passaten. (Men om barnen ska repa en bil så är passaten att föredra)