Jag har nu överbelånat mig för en central lägenhet och mer än halva lönen går åt till den. Kommer sälja den så småningom till en förhoppningsvis bra vinst (40-50%+ på insatsen). Men det svider att inte ha ett bra kassaflöde. Mår till och med dåligt och är helt besatt av faktum att jag inte kan spara lika mycket av min lön, även om bostadens värde går uppåt i takt med sänkta räntor.
För några år sedan jobbade jag heltid och hade en bra lön med minimala utgifter, kunde spara 80% av lönen. Njöt och älskade kassaflödet. Jag kanske njuter av att se stora siffror och se dem gå uppåt.
Så jag tänker såhär; är det helt dumt att köpa en bostad för 2 Mkr, ungefär varenda krona jag har, för att vara skuldfri, och åter ha ett väldigt bra kassaflöde. Målet skulle vara att maximera sparandet i något år för att sedan sälja och köpa nytt boende med maximal belåning. Men då lär jag i alla fall ha 3,5-4,5 Mkr på börsen och då kanske jag njuter nog att se dem pengarna växa även om mitt kassaflöde blir sämre igen.
Det kanske också är ett “säkrare” alternativ för att vi inte vet hur börsen kommer gå närmaste 3-5 åren pga allt som sker nu. Jag kommer ju inte direkt missa eventuella uppgångar heller för jag kommer investera en stor del av min lön varje månad.
Vad tycker ni, är detta rimligt eller borde jag bara byta ner mig till ett billigare boende men fortsatt vara maxbelånad och investera resten på börsen direkt?
Jag har aldrig haft bolån så har varit skuldfri hela tiden sen jag köpte lägenheten. Jag visste inte då att det kan vara bättre att ta lån och sätta in pengar på börsen.
Jag tycker att det är en skön känsla att vara skuldfri.
Målet med sparandet är väl att bygga ett kapital utanför huset. Då är det ologiskt att ta kapitalet man har och låsa in det i huset bara för att få bötja om den processen.
Argumenten mot att amortera istället för att ha pengar investerade på börsenfinns att läsa i ett antal trådar här.
Nej, och vi vet inte heller vad som kommer att hända på bostadsmarknaden. Att köpa lägenhet på spekulation på ett års tidshorisont är också en risk.
Se upp så att inte dina ekonomiska grubblerier får dig att må dåligt, i din jakt på att bli ekonomiskt bekymmersfri! Det vore ju sorgligt.
Du har en extremt god ekonomisk situation och rör dig med summor som de flesta inte kan drömma om. Backa och andas. Kanske en månad när du inte får logga in nånstans eller öppna några exelfiler…? Livet är nu också. Ta en promenad i vintersolen istället och lyssna på talgoxarna. Så ska du nog få distans och ny tankeskärpa.
I mitt tycke är detta väldigt mycket spekulation, dessutom väldigt hårt begränsat till den Svenska bostadsmarknaden. Blir ju en väldigt snäv spridning av risker så att säga.
Du nämner att vi inte vet vad som händer med börsen de närmst kommande åren, vet du mer om bostadsmarknaden då du är villig att placera mer eller mindre allt ditt kapital där?
För egen del tycker jag det är för snävt att placera allt kapital i bostaden.
Stora marginaler i ekonomin är enklaste sättet att känna sig rik. Är en psykologisk skillnad mellan att inte ha råd att köpa saker mot att ha råd men välja att avstå. Aning ologiskt, tittar man på vad man egentligen behöver för kassaflöde kommer det att kännas lågt om du sedan lägger dig där.
Begriper inte riktigt alla föreslagna affärer men låter som bästa idé att låna till ett billigare boende och investera mera.
Är det någon speciell affär med det nuvarande eller random lägenhet? Har svårt att se vad planen va från början om det är en vanlig lägenhet köpt till marknadspris.