När är länge på samma arbetsplats?

Jobbade med en dam som var grymt besviken på att hon inte fick en andra guldklocka efter 50 år i samma roll.

3 gillningar

Då finns det nog utrymme för lite performance improvements om man tycker 30 min är länge :joy: eller så är man bara extremt effektiv

Så du byter alltså nu efter 27 år?

Så hans för AG lönsamhetspeak kan alltså ha passerats? :blush: Eller är han en kanonaffär för AG?

Haha, vilken peak det måste varit :blush:

Han tillhör nog helt enkelt kategorin med folk som bara gör det de är där för att göra. Noll intresse för utveckling uppenbarligen, men han har säkert skött sitt jobb till en lagom tillfredsställande nivå.
Det är ju inte gubben man drar med i förändringsprojekt men å andra sidan har man spelat en del på rekrytering när man sluppit ersätta honom på 40+ år. :smiley:

1 gillning

Tiden går ju fortare när man blir äldre. Så då borde kort tid vara längre än när man är ung.

1 gillning

Det kan vara svårt att definiera.

Någon från min familj firar 25-årsjubileum i samma företag i år. Om jag tittar på LinkedIn så har han inte varit i samma tjänst på mer än tre år som mest. Företaget är börsnoterat och världsomspännande och han har varit utstationerad en längre period.

Jag tror inte han själv uppfattar det som att han varit på samma arbetsplats länge, trots att han faktiskt har jobbat inom samma område hela tiden för samma arbetsgivare.

1 gillning

Inte så tokig lista.
Beror förstås också på om man bytt befattning/grupp/uppgifter/lön inom företaget. Fått ny chef etc. Min sekvens blev hittils 3 år, och därefter knappt 10 år vardera på flera efterföljande arbetsplatser. På de flesta jobben bytte jag befattning minst en gång. Ibland 2 gånger.
På mindre orter med säg en stor arbetsgivare pratar man om “pianofenomenet” .
Dvs man har köpt hus, Baxat in pianot , Barnen har det bra. Båda har ok jobb.
Kan ta emot som F-N att byta jobb då trots halvtrist jobb och lön för båda.
Vi gjorde det pga coolt projekt , rejäla lönehöjningar och vi bodde för trångt och hade inte råd på plats att byta upp oss.
Jag känner andra som gjort samma grej. Bytt jobb till bättre efter 7+ år på första jobbet ( efter visst tjat från mig) och på 3-4 år dubblat sin förut dåliga lön.
En del boar in sig lite väl på första jobbet. Det är inte så smart.

1 gillning

Jag byter jobb mot fritid, så ja.

8 gillningar

Ja det är väl en gammal tumregel att om man stannar med samma arbetsuppgifter i tre år så kan ingen riktigt hålla det emot en. Minskar risken för att stämplas som hoppjerka. Sen har nog det förändrats rätt rejält och kanske speciellt inom vissa branscher.

Sen tror jag diskussionen hade blivit tydligare om man definierar vad som menas med ”samma” (trodde väl aldrig att jag skulle be om definition i en tråd :joy:)

  1. Samma företag/koncern/organisation
  2. Samma arbetsplats geografiskt
  3. Samma arbetsuppgifter

Själv har jag på drygt 30 år täckt in bara tre företag/organisationer men arbetat på 7 olika geografiska platser med 12 olika arbetsuppgifter.

Personligen tror jag det känsliga med att byta ”ofta” (1-2 år) är om man byter företag/organisation. Byten inom samma företag verkar betydligt mindre känsligt. Inte så konstigt för varje extern rekrytering kostar ju rätt mycket och startsträckan i ett nytt företag är ofta längre.

Vill bara flika in med en f.d arbetskamramt som hade börjat jobba som 13åring med att räkna spik så samma firma. Några år efter jag slutade var han singel i 60års åldern och fick en stroke, blev av med arbetet och kanske en del av den sociala gemenskapen m.m. jag tänker på honom ibland. Han var väldigt snäll

Gör saker när du kan

1 gillning

Haha, definitioner är viktigt. Tyckte jag skrev det i inlägget, men det kanske blev otydligt. Jag tänkte främst på byte av företag man är anställd på.

Byta inom företag oavsett form håller jag helt med om är något annat. Att man erbjuds nya positioner inom ett företag, även om man varit kort tid på befintlig position är inte att hoppjerka utan snarare ett bevis på att man är uppskattad - om det inte handlar om rent skademinimerande tvångsomplaceringar :blush:

1 gillning

Länge = guldklocka

1 gillning

Haha, då är det nog väldigt få som jobbat länge på ett företag :sweat_smile:

“för lång och trogen tjänst” var det väl ingraverat på guldklockan.

Motsatsen blir då kort och otrogen

2 gillningar

Jobbade en gång på ett stort halvstatligt företags tryckeri och vi hade mallar för jubileumsbevis från 25 år till 50 år. Det hände faktiskt då och då att vi tryckte ett par 50-årsbevis. De undertecknades av generaldirektören. Ett 40 och 50 års jubileum gav rätt till en extra veckas semester och en extra månadslön.

Där jag är inhyrd skulle jag säga.
Under 5år kort
5-25år normalt
25-50år länge

Har ett par kollegor som är över 40år på bolaget nu.

1 gillning

Även om intervallen för att bli extrabelönad och uppmärksammad är lite extrema så säger det en hel del hur det ändrats idag.

Företag som lönemässigt har en modell som premierar en lång tjänst tillhör undantagen idag - det som bekräftar det är just att alla är rörande överens om att åtgärd ett för högre ersättning är att byta företag.

1 gillning

Förr i tiden, med massarbetslöshet och lite utbildning för de flesta, var det guld värt att jobba på samma företag större delen av livet, även om lönen var måttlig.