Vet någon hur det fungerar med påfyllning av allmänna pensionen så som man kan se via minpension.se? Sker det månadsvis i takt med att skatt dras på lön, eller årsvis t.ex. när deklarationen blir klar?
Vidare, sker det någon “värdeutveckling” (vi pratar inte PPM här, utan pensionsrätter i inkomstpensionen) av pensionsrätterna? Kan det finnas bra år och sämre år?
Upprinnelsen till min undran är att jag satt och jämförde med anteckningar från i somras, och det jag ser på minpension.se nu är oväntat mycket mer, mer än vad som rimligtvis har arbetats in de senaste sex månaderna. Jag kan iofs ha antecknat fel…
Hittade en funktion i inloggat läge på pensionsmyndigheten.se (inte minpension.se) under Mina tjänster - Pension & prognos - Mina pensionskonton.
Där kan man se totala pensionsrätter och värdeutveckling, samt även år för år.
Den siffra jag hade antecknad från i somras stämmer med siffran från årsbeskedet 31/12 2024. Så någon gång här under hösten har det antagligen bokförts nya pensionsrätter och värdeutveckling på minpension.se men dessa är ännu inte synliga i ett årsbesked på pensionsmyndigheten.se (kommer snart efter nyår gissar jag).
För inkomstår X inväntar man fastställd deklaration som sker under mitten av år X+1. Pengarna förräntas hos Riksgälden tills att de betalas ut i slutet av år X+1 som en klumpsumma till ditt premiepensionskonto. Tillsammans med dessa pengar kommer även arvsvinster och ev fondrabatter.
Inkomstpensionen är bara en fordran på framtida löntagare att betala tillbaka det som du nyss har betalat ut till pensionärerna. Så här finns det inga pengar som sparas.
Jo jag vet att inkomstpensionen bara är en fordran. Men även inkomstpensionen listas dock på pensionsmyndigheten med en post “värdeutveckling” (utöver årets tilldelade pensionsrätter och arvsvinster). Jag gissar att det helt enkelt är en indexering enligt löneutvecklingen, typ uppräkningen av inkomstindex.