När har man tillräckligt och ska sluta "spela?" Nyss nått 10mkr

Detta är intressant. Vi ska alla bli pensionärer en dag men det får på något sätt ibland en negativ klang att man ska gå in i det gällande den fria tiden man har tillgång till då.

1 gillning

Lite så är det. Man förväntas av omgivningen och sig själv att vara lite mer produktiv när man är 40 än 70 så att ha för mycket ledigt kan skapa en inre stress hos de flesta. Men det finns givetvis de som bara kan gå runt och njuta av friheten.

1 gillning

Jag tror son många andra att man inte ska sluta jobba helt. Men, med denna pengapåse har ni markant sänkt er risk om det skulle skita sig på jobbet. Så ta tillfället i akt att börja jobba med det som verkligen intresserar er, antingen på nuvarande jobb eller utanför.

1 gillning

Det som skiljer lite är att man som 40-åring med gott om tid har få “lekkamrater” att göra roliga saker med. Dvs de man umgås med i samma ålder sitter fortfarande fast i ekorrhjulet och de i ens egen ålder som har tid kanske varken har ork eller pengar då de t ex är sjukskrivna, arbetslös osv.

Som 70-åring med gott om tid har man kanske en bekantskapskrets som också är i samma ålder så TID finns (även om inte ekonomin och hälsan alltid finns.)

3 gillningar

Vet inte hur länge ni varit tillsammans men säg 10 år?
Från 0 till 5 miljoner med er inkomst som förmodligen var lägre i början så är snittet på sparandet 41,600 i månaden. Räntor etc ökar naturligtvis summan.
Bra jobbat men glöm inte att leva här och nu med

Jag har tjänat 80-90k själv under många år - men har valt att satsa mer på familj när sonen blivit äldre så vi har kunnat leva ok. Iaf åkt utomlands varje år och varit på zoo och vattenland etc, men allt sånt ska de såklart bli mer av nu. Givetvis Disneyland och allt sånt som är ”för dyrt” också.

Vad sparar du till?

Jag hade lätt fortsatt jobba 15 år till och investerat i lågriskfonder. Du är fortfarande ung. Låt pengarna växa.

Vad är lågriskfonder i ditt tycke? Är personligen av uppfattningen att man kör global/sverige och sedan kompenserar risk med andelen räntefonder.
Hade förmodligen funderat på 35% räntefond just nu då man inte vill vara för girig.

2 gillningar

Grattis till en bra finansiell sits.
Jag hade gått ner till 80% om du har rätt till det? Fram till en viss ålder med småbarn.

Sluta spara och lev upp lönen. Det kommer ge dig ett rikare liv.

Att ni sparar 5000kr / månad gör inga stora utfall utan det beror mer på vart era pengar är placerade.

:beers::handshake:

Om @internetmoney trivs med sitt jobb, liksom frun, så tänker jag spontant att de har kassaflöde via sina löner, så det vore dumt att försöka “inflationsskydda” pengarna med annat än global indexfond. Jag antar att alternativet vore att placera i korta räntefonder men det blir en väldigt dyrköpt historia (missad börsuppgång över tid) ifall ni tänkt köra de hela vägen fram tills ni är 55-65. Sure, globala indexfonder skulle kunna ge -15% till -30% i en superkrissituation, men 1) sannolikheten för det är låg, och 2) när det skett har det studsat tillbaka inom något år.

Jag tänker krasst så här:
Global indexfond ≈7-8% per år
Räntefond ≈1-3% per år.

Man kan tex titta på en del av de som är förtidspensionerade på forumet, dvs FIRE, de verkar lägga väldigt mkt tid på att hänga här. Finns det inget bättre att göra med tiden? :slight_smile:

8 gillningar

Selection bias tänker jag :wink: Vem vet hur många som gjort FIRE och inte hänger här?

2 gillningar

Jo, men sedan kan man ju fråga sig vad man ska ha mer pengar till och om risken är värt det.
Bryr man sig om man har 10 mkr eller 15mkr. Båda är tillräckligt kanske och över en viss gräns blir pengar mindre värda ur en synpunkt.
Är inte helt i mål med hur vi ska lägga upp det. Lovat frun att hon ska få minst en miljon att bara ha på sitt sparkonto och sen får vi se med resten.

Kam vara värt att kolla upp detta också eftersom pengarna 1miljon är på barnets konto.
“När värdet av barnets tillgångar överstiger åtta prisbasbelopp. Föräldrarna är redovisningsskyldiga till överförmyndarnämnden. Redovisningen ska lämnas in varje år fram till barnets myndighetsdag”

Tycker helt klart att du ska investera en stor del av pengarna i en mix av globalfonder och räntor efter hur riskbenägen du är. Om du ändå lovat frun en miljon på sparkonto så klarar ni ju er långt hur börsen än skulle gå. Ser ingen anledning till att inte låta pengarna jobba för er. Om du inte investerar så utsätter du dig för den garanterade risken som inflationen utgör

1 gillning

Jo, jag har redan tyvärr haft kontakt med dem. Men behöver iaf inte redovisa varje år som tur är!

Om man jämför en defensiv portfölj med 50/50 mellan räntefond och aktiefond och en aggressiv portfölj med 90/10 så avkastar den aggressiva portföljen efter 10 år ungefär 1 600 000kr mer och slår givetvis inflationen ordentligt.

Reell årlig avkastning (med inflationen inräknad) på den aggressiva 90/10 portföljen blir 4.7% och 2.7% för den defensiva 50/50.

Funderar absolut inte på att inte investera alls, men jag har alltid varit en 100% investerad typ av investerare, och jag överväger iaf att gå mycket mer defensivt, som t.ex. 50/50 för jag ser inte meningen med att ta risk när man egentligen inte behöver.

3 gillningar

Jag hör dig, men det är nog grundat i en inlärd tro om att sparkonto är bäst/säkrast. Det sorgliga med sparkonto är ju att det tappar i värde varje år. Hittills har jag inte hittat ett sparkonto som ger mer ränta än inflation.

Har du funderat på att bara stoppa i rubbet i utdelande fonder istället? T ex Avanza
Då får du ca 5% utdelning per år (kassaflöde), låg volatilitet och ändå värdestegring på börsen? Då får du ju ca 500 000 kr per år (fonden delar ut varje kvartal) utöver de två löner ni drar in, och inflationsskyddat kapital.

Har du fakta på motsatsen…?
Det är även min erfarenhet. Hatar man sitt jobb så mycket att man bara vill nå FIRE då är det illa ställt. Att vara i ett sammanhang, göra jobb åt andra, få tacksamhet och bidra till samhället…är det inget alternativ du kan känna för?