När intresset för pengar skiljer sig i relation - söker tips

Det där får du gärna förklara ytterligare. För mig låter det som om det skulle öka risken för friktion extremt mycket eftersom varje familjeaktivitet då kommer med en diskussion om hur den ska finansieras. Om man inte är transparenta, hur vet man då hur mycket det är rimligt att var och en bidrar till familjelivet? Och hur säkerställer man att den av parterna som tjänar mindre inte känner sig pressad till att gå med på utgifter som de egentligen inte tycker sig ha råd med bara för att den som har tjänar mer vill göra det?

Om man jämför med kompisumgänge, där man oftast inte har någon transparans vad gäller ekonomisk situation, så är min erfarenhet att det ofta uppstår situationer där en av polarna undrar om man vill vara med på nån dyr aktivitet man själv inte känner att man har råd med. Varför uppstår inte samma asymmetri i otransparanta partnerrelationer?

1 gillning

Som jag skrev, 100% separat betyder inte nödvändigtvis 50/50. Man har sina egna konton, sköter sina egna delar och tar hand om det gemensamma tillsammans enligt vad som passar.

Det vore svårt, förmodligen omöjligt att leva tillsammans med den definitionen du verkar tolka det som.

2 gillningar

Vi har inga barn men det spelar egentligen ingen roll. Man kan ha en “betala ungefär varannan gång” inställning även om man har barn men man behöver väl ha ungefär samma inställning till pengar.

2 gillningar

Man kan förstås vara transparanta även om man har separerad ekonomi och även om man inte är helt transparanta borde man åtminstone ha ganska bra koll på hur mycket partnern tjänar, utifrån vad den jobbar med.

Många bråkar om pengar men om man har separata ekonomier finns det ingen anledning att göra det eftersom man använder sina egna pengar.

Har man gemensam ekonomi kan det bli så att den med lägst inkomst pressas att spara mindre än den vill om den med högre inkomst vill göra saker med de gemensamma pengarna. Har man mindre pengar blir det lättare, inte svårare, att säga nej till “onödiga” kostnader om man har sin egna ekonomi.

3 gillningar

Den pressen kan ju finnas oavsett hur ekonomin organiseras, men med gemensam ekonomi så vägs det ju upp av att sparandet också är gemensamt så hen med mindre inkomst även får mer sparande än om ekonomin varit separat.

1 gillning

Ja, om man gemensamt sparar mer kan det vägas upp. Det kan också vara så att den med högst inkomst inte tycker att det är viktigt att spara eftersom det hela tiden kommer in mera pengar.

Inga förhållanden är lika och hur man lägger upp sitt liv, inklusive ekonomin, blir då inte heller lika.

Min åsikt, vilket jag vet inte är facit för alla, är att separata ekonomier i förhållandet ger båda bättre kontroll och frihet och bidrar till ett bättre liv och en större säkerhet, FÖR DE FLESTA.

2 gillningar

Din åsikt är objektivt fel. Det kan naturligtvis vara så att ert upplägg verkligen är det bästa för er men på gruppnivå finns forskning som visar på att gemensam ekonomi skapar mindre konflikter och mer tillfredsställelse i förhållanden!
Finns även studier som visar på iallafall korrelation mellan separerade ekonomier och separationer/skilmässo tal!

Med det sagt så är det ju här forskning som visar på hur det är pga mänskligt beteende. Det är ju inte fysiska lagar! Som all forskning som visar på utfall som beror på mänskligt beteende är det ju fullt möjligt teoretiskt att få andra utfall genom att vara medveten om det och kontrollera sina känslor och att agera med intention! Det är dock kanske så svårt i praktiken att det inte ens möjligt för den stora delen av oss!

Gemensam ekonomi ger färre konflikter - forskning.se?

Financial Disagreements and Money Management Among Older Married and Cohabiting Couples in Sweden | Journal of Family and Economic Issues | Springer Nature Link?

Financial Disagreements and Money Management Among Older Married and Cohabiting Couples in Sweden | Journal of Family and Economic Issues | Springer Nature Link?

https://www.anderson.ucla.edu/sites/default/files/document/2022-05/Pooling_finances_and_relations.pdf?

https://www.cnbc.com/2022/03/29/couples-who-pool-their-money-are-more-likely-to-stay-together.html?

Läser du ens dina egna länkar?

Sambandet mellan gemensam ekonomi och färre konflikter är särskilt tydligt bland par med ekonomiska svårigheter, bland äldre par och par som hållit ihop längre än 30 år. Däremot visar studien att gemensam ekonomi inte är det bästa för alla åldrar. För yngre par i åldrarna mellan 20 och 29 år är det tvärtom mer fördelaktigt med delad ekonomi, sett till risken för ekonomiska konflikter.

– Yngre par kanske inte har så många gemensamma utgifter och kanske inte har etablerat sin relation lika starkt än, säger Linda Kridahl.

Det rimliga är att man har mer gemensamt och transparens gällande ekonomi ju mer man har gemensamt på andra områden i relationen, vilket till 99,9% korrelerar med tiden man varit tillsammans. Det ultimata ”gemensamt” är barn och barnbarn. Något annat är bara snudd på korkat.

Visst gjorde jag det, att det finns vissa undantag innebär ju inte att helheten inte pekar på något annat! Att välja ut enstaka meningar eller formuleringar ur en något och välja ut det att bilda för att bilda sin uppfattning om något kan man ju naturligtvis göra om man vill! Man får ju dock inte en särkilt objektiv helhetsbild av det!
Det finns ju tex enstaka fakta som ensamt visar på att jorden är platt och vaccin är av ondo med!

Vad menar du med ”vissa undantag”? Väldigt tydligt att det gäller generellt.

Vad i det jag valde att citera (från din egen länk) motsäger helhetsbilden? Precis som jag skrev i förra inlägget är mer gemensamt på alla områden (inkl. ekonomi) ju längre tiden går och relationen utvecklar sig det naturliga.

Det här tänket med att man måste blotta strupen för sin partner från dag ett för att ”relationen ska kunna blomstra” eller liknande tänk är rena stolligheterna. Till er unga som läser detta: sluta upp med dessa dumheter, låt det komma naturligt med tiden istället.

Nej de citat du tagit ut visar inte på att det generellt är fördelaktigt med delad ekonomi! Jag kan ta vilken studie som helst gjord på tex vaccin plocka ut meningar o h citat från den studien som i sig själva och fristående inte går att tolka på annat sätt än att vaccin är livsfarligt. Det gäller all form av kvalitativ forskning. Inget är svart eller vitt, världen består av miljarder nyanser av grått, så även här. Jag var ändå tydlig med att det inte är naturlag. Men du väljer ut 3 meningar ur 6 studier hävdar att de ger en objektiv bild av helheten, det är ohederligt. När du nu får impulsen att hitta ytterligare meningar som du tycker styrker världsbild så kan jag säga redan nu att du sannolikt kommer lyckas :+1:
Att det i de flesta fall verkar vara en fördel med transparens och gemenskap betyder inte att motsatsen inte är bäst för din specifika situation, du behöver inte vara känna dig hotad! Det som är det är! Det är inte bra eller dåligt ser bara är!

Detta är ju bara rent svammel. Svara på frågorna istället eller strunta i att svara överhuvudtaget.

Behöver jag påminna igen om att det är från din länk som du postade?

Jag ska läsa de länkar du hade med.

Blir intressant att se om det framkommer vad som menas med konflikt och om anledningen till konflikter “analyseras”.

För mig känns det självklart att om man har separata ekonomier har man ingen anledning att ha konflikter om pengar eftersom man bestämmer över sina egna pengar. Sedan måste man förstås ändå komma överens om många saker som kostar pengar men det måste man ju ännu mer om man har gemensam ekonomi.

1 gillning

Länken skriver om en studie från Stockholms universitet som har följande fördelning på frågan om paret haft ekonomiska konflikter senaste året, där Nej och Sällan klumpas ihop som No, medan Ibland, Ofta och Väldigt ofta klumpas ihop som Yes.

Skillnaden mellan 17 % och 20 % av paren är inte tillräckligt stor för att det övertygar mig, men naturligtvis kan det finnas undergrupper där skillnaderna är större.

Detta har författarna kollat på genom regression. Märk väl att författarna själva i artikeln tydligt begränsar skillnaderna i gemensam/uppdelad ekonomi till att gälla par som varit ihop minst 30 år.

Furthermore, it seems that mainly for long-term couples, pooling is beneficial, and other money management systems are associated with economic conflicts. Long-term couples are defined here as couples of durations longer than 30 years and make note that we find no differences for couples of shorter duration. As it is somewhat uncommon to stay together for 30 years or longer (38% of our sample) the results of long-term couples benefitting from pooling should not be generalized to relationships of shorter durations.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02654075211056561

Jag har verkligen varit i din situation. Nästan 28 nu, driver AB och har en tjej som är bortom ointresserad av ekonomi. Vi hade också träffats runt 3 år i din ålder och hon hade då aldrig ens frågat om min ekonomi. Hon kände till lönen och fattade att saker och ting låg tryggt till. I din ålder bodde vi också i hyresrätt, hennes studentlägenhet. Jag köpte sedan en lägenhet när hon skulle börja jobba. Med heltidslön hade hon typ 2.5x nettostålar mer än csn och lägre boendekostnad, och med det en stor vilja att handla.
Hon har extremt specifik och, desvärre dyr imo, inredningssmak. Här hittade jag dock min strategi att få henne att spara. Mellan jobbstart och inflytt hade vi 3 månader. Under dessa la jag undan en del för att inreda. Säng, soffa, etc. Taggad på ”homemaking” sparade hon en tredjedel av lönen till inredning hon ville ha och hade chansen att leva upp lite pengar första gången hon verkligen hade lite svängrum.
Efter de 3 månaderna köpte hon olika saker till hemmet för sparandet, men det blev över som hon sparade tills vidare. Hon hade också köpt det hon ville och ätit ute så mycket hon behövde.
Hon insåg snabbt att vi inte kunde bo på 40kvm för alltid och ville hjälpa till när vi ska köpa nästa. Därefter hoppade hon på 50% sparkvot och där är vi nu. Först tyckte hon det var riktigt tråkigt. Ha mycket mindre pengar varje månad att spendera och att spara till något hon inte vet exakt när det ska köpas eller hur dyrt det kan tänkas bli…
Efter ett år av det ganska rejäla sparandet var hon stolt och lite häpen över det sexsiffriga belopp hon sparat ihop under året. Sedan dess är hon glad i sparandet och förstår verkligen skillnaden det gör.

Hon är fortfarande genuint ointresserad av ekonomi i stort. Det tror jag aldrig kommer förändras och helt ärligt uppskattar jag extremt mycket att hon ser på livet helt utan kalkylen jag ständigt ser som ett osynligt lager ovanpå allt. Hon har aldrig spenderat vårdslöst. Hon gick aldrig back som student någon månad, utan höll sig inom csn. Jag är stolt över insatsen hon gör för vår lilla familj och kan verkligen inte tänka mig ett liv med någon annan.
Grym tjej :flexed_biceps::heart::ring:

3 gillningar

Än så länge har jag bara läst den svenska undersökningen och där står det inte något som visar att separata ekonomier i sig ger upphov till konflikter.

Det kan vara så att många som har samma syn på pengar och är bra på att kommunicera med varandra väljer gemensam ekonomi och att det är det undersökningen visar.

Nu har jag “tittat igenom” de undersökningar du länkade till, har inte läst allt.

Jag hittade inte några direkta tecken på att separerade ekonomier i sig leder till fler konflikter jämfört med att ha gemensam ekonomi. Jag tyckte att det kändes tydligt att det viktiga är att man är överens och kommunicerar med varann.

Som jag skrev förut kan det vara så att många som är överens och bra på att kommunicera har valt att ha gemensam ekonomi och att det främst är det som undersökningarna visar.

Alla relationer är olika så vad som passar bäst är olika i olika relationer men jag ser för oss ingen nackdel med separerad ekonomi men flera fördelar. Vi skulle förmodligen inte bråka om pengar även med gemensam ekonomi men kanske skulle det kunna uppstå irritationsmoment. Min hustru vill köpa något till hushållet som jag tycker är onödigt och det skulle kunna bli ett irritationsmoment men eftersom hon använder sina pengar behöver jag inte bry mig om det. Vi vill båda gärna flyga businessclass när vi ska flyga men hon skulle inte tycka att det var värt pengarna trots att vi har råd, då betalar jag med mina pengar. Vill jag bjuda på stjärnrestaurang så gör jag det, med mina pengar.

Tack för ditt svar! Mycket intressant och låter verkligen som en liknande sits. Ovan citat känner jag verkligen igen mig i, det är så skönt att man kan komplettera varandra i det :slight_smile:

Jag har börjat plantera lite frön i våra dialoger att jag ser fram emot när hon jobbar och vi kan ha lite gemensamma sparmål, både “roliga” saker som resor och semester men även lite mer långsiktiga som kontantinsats. Det har hon låtit taggad på!

Tack för bra svar!

1 gillning

Vi diskuterade ganska mycket häromdagen om ekonomi. Hon har haft en fond hon fick i arv av sin morfar med alldeles för hög avgift. Hade ändå gått upp 44% sedan 2018, så definitivt bättre än inget! Hon sålde av innan dippen den här veckan. Slump, men ändå kul. Vi tänker på hur hon vill göra nu. Blir förmodligen ränta eftersom vi köper nästa lägenhet om 1-3 år. Jag ska uppmuntra henne att ha en lekhink med 1-2 tusen bara för skojs skull tror jag. Utöver det får hon gärna spela säkert med pengarna tills det stora köpet!