När kan jag sluta lönearbeta?

Hej alla kunniga,
Jag är rätt stressad över min framtida ekonomi, främst kopplat till min hälsa.

Problem
Jag vet inte hur min hälsostatus ser ut på längre sikt, kan vara dålig.
Om sju år flyttar det sista barnet hemifrån och jag är då 57. Till barnen har vi sparat till kontantinsatser till lägenheter och hjälp med studier så det känner vi oss lugna med.

Min fru har ett stabilt arbete och arbetar 80% och har strax över 50.000 vid 100%, så hon får ut runt 30.000 kr i månaden nu. Jag har dessutom en livförsäkring så vid mitt eventuella frånfälle får hon 2.000.000 direkt. Hon har ca 1.000.000 på Avanza samt en pension i staten, som är OK givet att hon arbetar till 65.

Jag har enligt minpension.se:
2,2 Mkr i allmän pension
1,8 Mkr i tjänstepension
Dessutom pension via KF i eget bolag: 1,5 Mkr

Sparat på ISK: 2,5 Mkr

Arbete
I mitt egna bolag har jag 700.000 kr skattad vinst som jag inte kunnat ta ut än.
Jag tar ut lön upp till statlig skatt (ca 45.000 kr i mån) + maxar pensionen.
Vinst per år runt 400.000 kr och tar ut enligt huvudregeln så 250.000 i utdelning.
Periodiserat hittills i bolaget c:a 100.000 kr

Vi bor i en BRF med ganska hög avgift men ekonomin i föreningen är bra. Vi har lån på 2mkr. Jag har PB i Avanza men kan inte får PB-lån eftersom föreningen är för liten så vi har ett SEB-lån med bra ränta. Vi amorterar 2500 kr per månad även om vi har 30% belåning.

Vi har en bil utan lån.

Utgifter (med hemmavarande barn ink amortering 44.000 kr per månad (där finns värdeminskning av bil, semestrar och aktiviteter för barnen). Lägger vi till vuxnas fickpengar blir det 50.000 kr per månad om vi snålar, 55.000 kr om vi fortsätter som idag.

Jag tänker fortsätta arbeta så länge min hälsa tillåter men är lite orolig för hur länge jag orkar hålla på. Mitt arbete påverkar inte hälsan, tvärtom, jag trivs med arbetet men funderar på hur mycket till jag behöver dra in till firman innan jag kan sluta arbeta helt.

1 gillning

Om vi antar att din pension från 67 är ok så har du 16-17 år dit.

Givet ditt behov av 300.000 om året (kanske mer om du ska betala hälften men mindre när ert/era barn flyttat?) så behöver du 5mkr.

Du har redan isk 2,5+ Pension 1(1,5 x 0,7) utdelning +0,6 (0,7 x 0,8) dvs ca 4mkr utan tillväxt. Du behöver då få in 1mkr inom 12-13 år (annars tar pengarna slut då).

Om du kan ta ut 350k om året i tre år så är du klar. Med den utdelning och lön du anger ovan är du klar på två år.

Får du in mer kan lägga det på meningsfulla upplevelser. Resten kan du kanske använda för amortering?

Hoppas att det ger dig en viss känsla av lugn :+1:

2 gillningar

Låter bra :+1: