När kan man sluta investera i sin pengamaskin?

Vid 40 har du lite slött räknat halva livet bakom dig (om du har tur, men kanske är du inne på dina sista 20%) och merparten av det starkaste hälsoliv likaså. Nu när du är rätt långt gånget i ekonomiska spelet och livsspelet så kanske du vill vikta om till saker som är värdefullaför dig. Typ bygg större reskassa, belöna dig med 3 månaders sommarsemester, eller stötta personer runt ikring med att förverkliga deras drömmar. Tänk som en filantrop och gör värden bättre. Mer nobelt uppdrag än att bygga pengamaskin. Kör hårt!

5 gillningar

Totalt har jag t.o.m Augusti i år investerat 160 000 kr i min pengamaskin. Det motsvarar alltså 20 000 kr per månad i snitt. Vad menar du med hur många timmar det motsvarar?

Har inte räknat alls på hur många timmar jag kan gå ner i arbetstid.

Mycket intressanta tankar du har. Jag är generellt dålig på att belöna mig själv. Jag uppskattar “the grind” och att bara köra på. Just det där med att belöna sig själv är något jag jobbar med att bli bättre på.

1 gillning

Om du investerar 20000 kr i månaden så har du alltså arbetat för att tjäna in de pengarna. Du kan gå ner i arbetstid tills att du får ut 20000 kr mindre än du gör idag. Det utrymmet har har du redan idag.

2 gillningar

En ide är att sluta när man nått nivå 4 här, eller om man kommer nå nivå 4 även om man slutar.

1 gillning

Googla Flamingo FIRE. Grundtanken är att du sparar ihop halva det belopp du hade behövt för att göra en full FIRE. Sedan slutar du pytsa in pengar i pengamaskinen och går ner i tid/köper tidssparande tjänster/spenderar mer på annat. Ca 10 år senare kan du göra en full FIRE tack vare avkastningen på kapitalet du lämnat orört. Har du under tiden ökat din livsomkostnader istället för att gå ner i tid kan det dock vara svårt att gå tillbaka till en lägre utgiftsnivå, vilket man får ha i åtanke. I värsta fall får man då fortsätta jobba en tid till. Personligen tycker jag detta är ett bra mål om man är FIRE-intresserad då det är möjligt att uppnå inom en rimlig framtid. Glöm inte att räkna med tjänstepensionen i detta på något sätt, du är sannolikt närmare än du tror.

4 gillningar