De flesta får iår (kanske också förra året) reallönesänkningar då löneökningen ligger lägre än inflation. Många på mitt jobb säger att de måste byta jobb för att inte tappa inkomst. Marknaden i min bransch, IT, är stark så det är ganska lätt att byta jobb. Men hur brukar det fungera, när kommer lönerna ikapp? Hur länge kan företagen följa märket och ge höjningar under 4%? Jag förstår att företag inte kan höja i takt med i flation såklart men nyfiken ändå hur det brukar lösas efter några år. En del jag hört får massa bonus istället och andra har de chockhöjt alla anställda innan lönerevision för att inte hamna lika mycket efter. Det lär ju dock enbart gälla privata sektorn…
Jag känner några som har bytt och fått mycket högre lön.
Man kan även se det ur ett annat perspektiv.
Det är inflationen som hinner ikapp reallöneökningarna vi haft under många år.
2029, det har jag från säkra källor. ![]()
Hoppas verkligen inte det händer, för då kommer en chokladbit kosta en miljard kronor… Inflation är något av en pest som ju alla vill förhindra.
Får alla högre lön kommer priserna gå up, och så kommer det fortsätta tills ovan blir sant
Det kan väl bli så även nu, men om vi går in i en rejäl lågkonjunktur så kommer det i så fall kombineras med varsel om man ska behålla lönsamheten. Kanske inte lika lockande att byta jobb för några extra tusenlappar om det innebär att man är sist in och inte hunnit visa att man är viktig för företaget, om risken för arbetslöshet är stor.
Vet inte hur det ser ut för just IT-branschen men jag gissar att den är rätt konjunkturkänslig. Om man sitter på en nyckelposition och gör ett bra jobb är man förstås inte lika utsatt.
Som motpol - vi som gnetar på på landets (icke-privatägda) sjukhus har dålig men hyfsat stabil löneutveckling, och konjunkturkänsligheten är låg.
Är det verkligen så? Är det inte naturligt med viss inflation? Även om den här takten är helt orimlig.
Å andra sidan har vi ju haft 10år med reallönehöjningar när inflationen varit mer eller mindre obefintlig
Så du menar att de inte räknat med ökningen tidigare år?
Blir tufft för lönerna att hänga med. Prisbasbeloppet kommer nog att stiga ytterligare. “Prisbasbeloppet som nu är fastställt kommer år 2023 att öka med hela 8,7 procent. Även prognosen för prisbasbeloppet år 2024 är uppreviderad, vilket leder till att kostnaderna fortsätter att öka även 2024.”
Källa: Ännu kraftigare ökning av pensionskostnader 2023 och 2024 | SKR
Mer i ämnet. “Löneökningarna de senaste åtta åren har redan raderats. I dag har löntagare alltså samma köpkraft som de hade 2014. Och det kommer dröja innan kurvan vänder uppåt – först 2026 väntas reallönerna ha återhämtat sig, enligt Konjunkturinstitutet.”
Tack för bra svar! Det låter rimligt att det tar några år. Då undrar jag hur företag reagerar men det kommer bero på hur bra det går för dem antar jag. Vissa konsultbolag som höjer priserna kan höja löner snabbare än tex offentlig sektor samtidigt som de har en stor risk att inte få uppdrag i tuffare tider…
Världens mest förväntade lågkonjuktur är alltså “officiellt fastställd” för Sverige iaf? Hade missat den nyheten.
Ja, konsulter och provanställda är enklast att dra ned på när företagen sakta drar i handbromsen.
Det där vet jag inte om det alltid är sant. Självklart är det lättare att göra sig av med konsulter än anställda, men när det är osäkerhet i ekonomin eller i stort är det också lättare att plocka in en konsult så antalet uppdrag tror jag kommer öka. Det blev ett enormt uppsving för konsulter under pandemin exempelvis då få vågade anställa.
Det låter spontant inte så farligt om reallönerna har återhämtat sig till 2026, tänker jag? Några “förlorade” år, om vi lämnar problemet med evig tillväxt åt sidan, låter inte särskilt farligt.
Nej det är ju så ekonomerna vill att vi ska tänka. Får vi dessutom slut på Kriget och frågan om NATO löser sig så kan det nog vända rejält.
Reallönerna ökar när vi har ekonomisk / teknologisk utveckling. För 100 år sedan var man tvungen att arbeta typ 18 timmar per dygn för att ha råd med en julskinka om året, nu går var och varannan unge runt med en monsterprocessor av ädelmetaller i fickan.
Det är fel sätt att se på inflation att tänka hur mkt kostar en paprika.
Hur ska individen se på paprikans pris?
Å andra sidan har ju t.ex. Italien inte haft någon reallöneökning sedan 1990 och de har nog också hyggligt med inflation…