Idag passerade den femåriga bostadsobligation 2,0% i ränta. Om jag inte misstar mig så är det första gången på åtta år den är så hög. Räntan har nu gått från 0,5% i höstas till 2,06% idag.
Svårt att veta om det finns ett moment av tillfällig “konstant efterfrågan men ökat utbud för att nervösa småsparare vill binda lånen” eller om det helt enkelt är en underliggande trend vi ser. Hursomhelst har den femåriga bostadsobligationen dubblerats i år och fyrdubblats sen i höstas då den låg under 0,5%.
Jag uppfattar det som att bolåneräntan vi betalar är bostadsobligationsräntan + bankens vinstmarginal, någon annan kanske vet mer detaljer!
Värt att ha med sig att inflationen har ökat med 3 procentenheter sedan juni 2021. KPIF 1,6% → 4,5%, så realräntan är mer negativ nu än den var i juni 2021.
Det beror på vad man jobbar med. T.ex så steg lönerna för civilingenjörer inom IT med 6% i snitt 2021, och det lär bli ännu högre i år. Kanske inte har med inflationen att göra dock.
Ja alltså rent anekdotiskt från min bekantskapskrets är det rena rama lönefesten - - om du är mjukvaruutvecklare i Stockholm. Speciellt back-end Java verkar vara riktigt eftertraktat. Oavsett om du är civilingenjör eller ej.
Och det är kanske inte konstigt? Hög grad av pågående digitalisering kombinerat med mycket riskkapital (pga låga räntor?) gör verkligen sitt.
Men även om du är civilingenjör är det inte säkert att du är just mjukvaruutvecklare mot back-end Java I Stockholm. Och då ligger du nog närmre 2% än 6%.
Verkligen. Är glad att jag sätter min egen lön men givetvis tråkigt för de som inte kan, det drabbar ju alla, även t ex välfärden. Bara kolla på vården där lönerna är ett skämt för barnmorskorna och sjuksköterskorna. Känner sig ganska nervös när vi väntar barn nu.
Har Unionen eller övriga fack någon plan B om inflationen fortfarande ligger på 4% i januari 2023? Till slut så måste man ju acceptera faktum och sluta proponera för sänkta reallöner för sina medlemmar.
Nuvarande kollektivavtal går ju ut 31/3-23, så det lär blir hetsiga diskussioner första kvartalet 2023 kring behovet av löneökningar vs skydda kostnadsläget i svensk industri…