Skicka meddelande till mig om du behöver hjälp. Har lite “info”
Minst hälften av IT-jobben är i Stockholm. På grund av svårigheterna med att skaffa hyreslägenhet i städer som Stockholm vill många arbetsgivare “rekrytera lokalt”, dvs de vill anställa någon som kan börja jobba snabbt. De vill inte behöva oroa sig för att du inte kan hitta bostad efter att de anställt dig, det ses som en extra risk. De vill inte heller betala tillräckligt för att du ska ha råd med att köpa BRF, du är trots allt junior, och billig personal är roligt för en arbetsgivare.
Här ligger en stor del av problemet, det finns ett överskott av juniora ingenjörer och ett underskott av seniora.
Arbetsgivarens största risk är att de lär upp en junior som snabbt byter jobb. En lättflyttad, en obunden junior är alltså en större risk än en junior med lokal anknytning.
Jag lägger mer eller mindre all min vakna tid på jobbsök eller aktiviteter som stärker mitt sökande, kan räkna på en hand hur många dagar jag satt det fokuset åt sidan de senaste åren. Och just jordbruket är inte bara en trygghet för kosthållningen, utan också en trygghet för att jag kan arbeta fysiskt, att jag inte ruttnat bort efter allt mitt sökande.
Men det finns så många jobb nuförtiden att jag inte kan söka allt. Och att då slösa sin tid på jobb som kostar mer än de smakar har jag inte bedömt som effektivt. Man måste gå in starkt idag och det gör man inte utan en fungerande ekonomi, oavsett om jobbet annars vore kul.