Helt understimulerad i yrket, men ändå utbränd

Hej community!

Är egentligen inte den som skriver i forum vanligtvis, men nu har jag nått en punkt där det behövs lite input.

Följer RT redan sedan några år tillbaka och gjorde också mina miss på aktiemarknaden, men lyckligtvis inte så stora (ny-teknik fond efter uppgången, någon?). Annars har jag lärt mig mycket här och jobbar fortsatt hårt att bli FIRE, så att jag äntligen skulle ha energi att göra det som är av intresse, nämligen natur, elektronik och annat smått och gott.

Men till ämnet. Undrar om jag är helt ensam med detta.

Sedan säkert 15 år tillbaka så känner jag mig helt understimulerad i mitt yrke (IT-konsult Linux), det finns inget som utmanar mig på riktigt, och nej, bara lära sig någon ny produkt för certifikatets skull är ingen utmaning, oftast är det ett tråkigt tidsslöseri, det är inte ens säkert att kunden använder det.

Positiva aspekter hittills fanns också, även väldigt sällan. Då var det möjligt att äntligen jobba ostörd och får saker gjort klar. Kände mig då som en racerbil som äntligen fått grönt ljus på banan och kunde låta springa samtliga hästar, men så övergick det småningom tillbaka till det vanliga igen: Möte, vänta på andra, möte, möte igen, börja på något men får avbryta, möte, vänta på andra, hela projektet pausas, möte, vänta på andra, ingen vet vad som händer nu, möte osv…

Det är säkert femte gången som jag allvarligt funderar på att byta yrke, men när jag gjorde arbetsförmedlingens quiz för att hitta ett yrke som passar mig, så kommer den alltid tillbaka med något IT-relaterad. Eller skorstensfejare.

Ett annat hinder är att många jobb som jag kvalificerar för idag är säkerhetsklassade, och då Migrationsverket efter knappt 5 år fortfarande inte har färdigbehandlad mitt ansökan om medborgarskap så får jag skippa ca 80% av de få jobben som finns. Precis idag, hittade något som lät intressant, checkar alla boxar, ja det passar mitt profil och så hittar man någonstans i texten den här meningen “För denna position krävs svenskt medborgarskap, vi utför även bakgrundskontroll av slutkandidat.” FAAAAAN. Och då läser jag inte ens annonser från SAAB, Kockums, FRA eller annat statligt längre.

Suck. Vad ska jag göra, ta C-körkort och bli lastbilsförare? Securitas vakt? Fylla på hyllor hos ICA? Bara någonting där man har fått saker gjort klart vid slutet av dagen. Det enda som håller mig kvar inom IT är pengarna, men ser dem mindre som lön och mer som skadestånd :wink:

Någon annan som sitter / satt i samma båt? Är det lönt att ge upp ett yrke och ta något “lättare” istället, och därmed kanske spara sin skapelseenergi till hobby och fritid?

Förresten, Migrationsverket håller på nu efter påtryckning via förvaltningsdomstolen, men ändå, det går långsamt.

6 gillningar

Inte lika välkänt som stressrelaterad utbrändhet är s.k. “bore-out”. Dvs att man blir så uttråkad på jobbet att det blir en utbrändhet i sig. Kan vara värt att ta ett snack med företagshälsovården där du jobbar, ofta kan man få ett par gratis samtal med psykolog som kan stötta dig i ditt mående.

6 gillningar

Vi är många som sitter i den båten. Det är nog mer regel än undantag efter ~15 år.

Jag tröstar mig själv med att FIRE är ett realistiskt mål inom förhållandevis kort tid tack vare de höga lönerna. Skulle man skola om till något annat kanske det känns precis likadant efter några år, men med en tredjedel av lönen.

Ett annat alternativ kan kanske vara att hålla på med samma yrke men inom någon helt annan kontext. Att spendera 80% av sin tid på planering och regelverk på en myndighet är troligtvis inte samma sak som att vara på en startup där du istället släcker bränder dag ut och dag in.

3 gillningar

Har inga speciella tips, fast jag tror nog att det faktiskt är lättare att bli utbränd i situationer där man känner att man inte har någon kontroll och det låter lite som att det är det som känns mest tungt. Jag tycker det låter som du egentligen är intresserad av området, du behöver bara hitta rätt arbetsgivare. Inte för att det nödvändigtvis är så lätt. Men det är en väldig skillnad om man hittar en arbetsplats med lite startup-känsla där det viktiga är att det händer saker och folk uppmuntras att ta initiativ gentemot ett ossifierat byråkratiskt morass.

Är det faktiskt så att alla försvarsrelaterade jobb kräver svenskt medborgarskap? Det finner jag lite förvånande. Jag jobbade med mjukvara inom aerospace i USA och om det inte var något väldigt specifikt försvarsrelaterat, typ NRO-satelliter, så räckte det med permanent uppehållstillstånd. FRA är väl en sak, men jag tycker det verkar konstigt att det skulle krävas svenskt medborgarskap generellt för att jobba på typ SAAB. Fast så är det kanske.

Gäller medborgarskapskraven för mindre ställen också? Efter att jag flyttade tillbaka till Sverige blev jag pingade av de här: https://www.nordicairdefence.com/. Jag är nu FIRE så jag var inte intresserad, men det verkar ju finnas en marknad av startups i Sverige där man troligen låter sina anställda löpa friare.

Satt i den sitsen tidigare. Fick jobba på saker som var intressanta och utmanande kanske 10-20% av tiden och resten var rena misären med möten, kolla supportärenden, diskutera samma saker om och om igen etc. Hade egentligen inget ekonomiskt behov av att arbeta så sade upp mig, startade eget och tar bara på mig saker jag tycker verkar intressanta. Förstår att inte alla har den lyxen dock.

2 gillningar

Kan relatera till tråkigt jobb och tankar kring det. Har själv flyttat till annan stad och allt utom jobbet är mycket bättre här. Men jobbmässigt är det katastrof. Men jag har nu börjat jobba som konsult och får numera betalt för att ha det skitdåligt/tråkigt och det är plåster på såren. Men är ju i en icke-inflationskänslig bransch och löper extremt lite risk att bli arbetslös till skillnad från din bransch då. Men kan ändå tipsa om att söka som kanske är mer tråkiga men där lönen är topp och förmåner etc etc. Jag har värderat om mitt liv helt. Nu ska jobbet bara supporta fritiden och inte tvärtom. Är bara inne på mitt tredje år så kanske jag känner att det blir ohållbart till slut men just nu fungerar det :person_shrugging:

Vad är det för fel på möten? Så länge man inte behöver hålla i det själv är det ju bara att luta sig tillbaka och njuta av att bolla tankar och idéer med andra!

1 gillning

Det har alltid varit min utgångspunkt. Jobbet är för att få pengar så att man kan ha det bra på fritiden och så snart som möjligt sluta jobba helt.

1 gillning

Starta eget låter det spontant som. Då finns det plötsligt väldigt direkt feedback från kunder och myndigheter. Och du sitter i förarsätet på ett annat sätt. Fast du får ju inte bli konsult och hamna i samma vardag på nytt. Du får anställa folk eller ha en produkt som gör jobbet åt dig så du kan ägna dig åt spännande förhandlingar och säljmöten istället. Där något är på spel.

Är det för stort steg så kanske det hjälper att ta träning mer seriöst. Brukar påverka psyket rätt positivt när man klättrar på väggarna. Det ger direkt feedback.

Byt jobb är den bästa lösningen. Jag har bytt karriär flera gånger och det är bra för psyket men utmanande. Det är därför de flesta sitter kvar i tristessen. Men som någon annan skrev är starta eget ett bra alternativ.

1 gillning

Ja, jobb utomhus är inte fel.

Demonerna tycker inte om frisk luft, som Ingmar Bergman sa.

2 gillningar

Det ligger mycket i det. Även om man tycker många möten är onödiga tycker arbetsgivaren det är värt att betala dig för tiden detta tar utan att du producerar något då. Du kan strunta i att din produktivitet dras ner av detta. Det är inte ditt problem att du blir ineffektiv utan 100% arbetgivarens. Om arbetsgivaren skyller ineffektiviteten på dig kan du bara visa hur många tidskrävande möten och annat tjafs du tvingats till. Då får de tänka om eller lära dig trolla fram mer tid ur intet..

1 gillning

Oj, tack för alla svar!

Har inte skrivit om det, men jag har redan startat eget, fast jobb eller uppdrag är nästan samma (med undantag att man har koll på finanserna, och är mindre insatt som arbetstagare med allt som det innebär). Är nu “mellan uppdrag” som man säger, men det känns tungt att börja igen.

Det med medborgarskap hänger ihop med säkerhetsklassificering (finns på Säpos webbsida), även den minsta klassificeringen kräver medborgarskap. Ansökte för många år sedan för ett jobb som sysadmin till ett företag som gjorde kartor, även det var klassificerad (har inte fått jobbet så klart).

Satt i den sitsen tidigare. Fick jobba på saker som var intressanta och utmanande kanske 10-20% av tiden och resten var rena misären med möten…

Det! Konstant byte av fokus är det som dränerar en på energi, det räcker med 3-4 gånger och så är dagen kört.

Är det för stort steg så kanske det hjälper att ta träning mer seriöst. Brukar påverka psyket rätt positivt när man klättrar på väggarna. Det ger direkt feedback.

Det var det som har räddat mig hittills, har en trädgård i utmanande terräng och det finns riktigt mycket att göra. Varför betala för ett gym när man kan jobba gratis här :laughing:

Okej, som det ser ut så är det nog bäst att stanna kvar i yrket och bita igenom i 5-6 år till och förhoppningsvis nå FIRE.

Förresten, tack för länken om NAD, funderar själv lite här och var om hur man kan bygga ett miniatyr-airdefence för att bli av med drönare, har ett ögat på vad som händer i Ukraine och det är inte snyggt.

1 gillning

Låter som att medborgarskapet är ett stort hinder. Vet också att man nästan behöver anlita en konsultbyrå bara för att navigera processen som är kantad och fallgropar och dålig vägledning. Har du övervägt söka jobb hos en arbetsgivare som hjälper dig navigera processen och som har ett aktivt samarbete med migrationsverket för att snabba på det hela.

Beroende på hur du byter jobb så tror jag detta också påverka din ansökan så se till att det görs på rätt sätt. Någon i forumet har säker koll på detaljerna och kan ge mer info vid intresse.

Ja, jag har inga problem med det. Tycker det bara är trevligt att få umgås socialt med andra. Sen håller jag inte med om att möten alltid är ineffektivt och icke produktivt. Att få bolla tankar och ideer med andra tycker då jag är det bästa sättet att lära sig och komma till nya insikter. Hela det här forumet är ju ett stort möte för sjutton!

Ja på tex Essity har de snabbspår för utlandsrekryteringar. Om det leder till medborgarskap tidigare låter jag däremot vara osagt.

Tänker mer att man har hjälp med att inte botcha sin ansökan pga misstag och kan prata med personer som är intresserade av att faktisk hjälpa en att förstå vad man behöver göra.

Fem år i Migrationsverket?

(Klippt från ChatGPT):

Gör en så kallad “dröjsmålstalan”

Om Migrationsverket inte fattar beslut inom sex månader kan du begära att de ska avgöra ärendet (förvaltningslagen §12).

Du skickar in en skriftlig begäran om avgörande.

Migrationsverket har då fyra veckor på sig att besluta eller meddela varför det dröjer.

Om de inte gör det kan du vända dig till domstol.

Det där funkade för en bekant. Skickade in en sån efter gud vet hur lång tid, och vips blev han medborgare.

Lycka till!

Har du kollat så det ChatGPT gissar på stämmer? Annars kan du hoppa över att posta det.
Har du kollat att det stämmer kan du hoppa över att skriva att det är från ChatGTP.

2 gillningar