Hej community!
Är egentligen inte den som skriver i forum vanligtvis, men nu har jag nått en punkt där det behövs lite input.
Följer RT redan sedan några år tillbaka och gjorde också mina miss på aktiemarknaden, men lyckligtvis inte så stora (ny-teknik fond efter uppgången, någon?). Annars har jag lärt mig mycket här och jobbar fortsatt hårt att bli FIRE, så att jag äntligen skulle ha energi att göra det som är av intresse, nämligen natur, elektronik och annat smått och gott.
Men till ämnet. Undrar om jag är helt ensam med detta.
Sedan säkert 15 år tillbaka så känner jag mig helt understimulerad i mitt yrke (IT-konsult Linux), det finns inget som utmanar mig på riktigt, och nej, bara lära sig någon ny produkt för certifikatets skull är ingen utmaning, oftast är det ett tråkigt tidsslöseri, det är inte ens säkert att kunden använder det.
Positiva aspekter hittills fanns också, även väldigt sällan. Då var det möjligt att äntligen jobba ostörd och får saker gjort klar. Kände mig då som en racerbil som äntligen fått grönt ljus på banan och kunde låta springa samtliga hästar, men så övergick det småningom tillbaka till det vanliga igen: Möte, vänta på andra, möte, möte igen, börja på något men får avbryta, möte, vänta på andra, hela projektet pausas, möte, vänta på andra, ingen vet vad som händer nu, möte osv…
Det är säkert femte gången som jag allvarligt funderar på att byta yrke, men när jag gjorde arbetsförmedlingens quiz för att hitta ett yrke som passar mig, så kommer den alltid tillbaka med något IT-relaterad. Eller skorstensfejare.
Ett annat hinder är att många jobb som jag kvalificerar för idag är säkerhetsklassade, och då Migrationsverket efter knappt 5 år fortfarande inte har färdigbehandlad mitt ansökan om medborgarskap så får jag skippa ca 80% av de få jobben som finns. Precis idag, hittade något som lät intressant, checkar alla boxar, ja det passar mitt profil och så hittar man någonstans i texten den här meningen “För denna position krävs svenskt medborgarskap, vi utför även bakgrundskontroll av slutkandidat.” FAAAAAN. Och då läser jag inte ens annonser från SAAB, Kockums, FRA eller annat statligt längre.
Suck. Vad ska jag göra, ta C-körkort och bli lastbilsförare? Securitas vakt? Fylla på hyllor hos ICA? Bara någonting där man har fått saker gjort klart vid slutet av dagen. Det enda som håller mig kvar inom IT är pengarna, men ser dem mindre som lön och mer som skadestånd
Någon annan som sitter / satt i samma båt? Är det lönt att ge upp ett yrke och ta något “lättare” istället, och därmed kanske spara sin skapelseenergi till hobby och fritid?
Förresten, Migrationsverket håller på nu efter påtryckning via förvaltningsdomstolen, men ändå, det går långsamt.