När sälja fonder om jag behöver pengarna om 7 månader?

Hej,
Nästa sommar behöver jag köpa ett nytt boende pga skilsmässa och jag kommer då behöva ta av mig sparande för att ha till kontantinsatsen. Nu undrar jag när jag ska sälja av fonderna? Ska jag göra det redan nu för att veta vad jag har att röra mig med? Eller ska jag vänta tills jag verkligen behöver pengarna, alltså vänta med att sälja till typ maj? Hur ska jag tänka?

2 gillningar

Nu. Omgående.

Du har inte tidshorisont nog att hantera risken för pengarna.

16 gillningar

Helst igår.

9 gillningar

Jag antar att det är aktiefonder på ISK vi diskuterar här, och i så fall har du nu råkat bli 100 % felplacerad med avseende på sparhorisont.

Jag skulle sälja i närtid, även om det tar emot, och sätta pengarna på ett sparkonto med hyfsad ränta. En vild gissning är att det mest sannolika är att börsen går upp, men om den i stället rasar 45 % fram till maj – vad gör du då? Väntar med att skilja dig tills börsen har återhämtat sig igen om några år?

Om fonderna finns på ISK kan det vara värt att beakta att du minskar skatten om du tar ut pengarna innan kvartalsskiftet som inträffar om några veckor.

1 gillning

Vi säljer aktiefonder 5-3 år innan de ska användas som lön. Vi för då över dem (när det blir en bra affär) i säkra sparformer som obligationer och sparkonton.

Aktier kan vara lite krasch benägna och behöva en god tid för att sälja till bra vinst.

Om de har nått förväntad avkastning nu skulle jag ha cashat in direkt. :+1:

2 gillningar

Sälj nu och placera in på sparkonton.

5 gillningar

Nästa sommar är väldigt nära i tiden och ingen vet när en större nergång kan komma.
Den summa du behöver till kontantinsatsen skall du sälja snarast och sätta in på sparkonto med insättningsgaranti och bra ränta.

1 gillning

Med tanke på din tidplan och den nedåtgående räntetrenden så kan det vara värt att kolla närmare på t ex Bluesteps fasträntekonto med 4,41% (årsränta) under 6 månader. Men tänk på att de har haft denna räntenivå sedan maj så jag blir inte förvånad om de plötsligt sänker som flera andra banker redan gjort.

Det som sagts tidigare är bra råd. Måste du ha pengarna om 7 månader så sälj direkt.

Men för att ge en motsträvig vy eller nyansera lite, så länkar jag till det här också:

1 gillning

Tveka inte, sälj nu. Sålde själv fonder för ca:600’ i början av året då det stod klart att vi skall bygga nytt hus och behöver “lite” likvider under kommande vår. Inte värt risken att ha dessa investerade

1 gillning

Sälj idag! :blush:

Lycka till med nya hemmet. :heart:

1 gillning

Tack, önskar jag inte behövde men livet ändrade riktning :woozy_face:

2 gillningar

Tack för tips! Är ett långsiktigt sparande med c antal år på nacken, så det har gett avkastning. Dock inte tänkt att användas till detta men livet tog en oväntad vändning.

3 gillningar

Ja, nu två dagar senare har de sänkt från 4,41 till 4,11 procent.

1 gillning