När ska man söka om bolån för en nyproduktion?

Hej!

Jag har en köpt nyproduktion, inflytt är nu i mars - undrar därmed när bör jag söka om bolån från banken? När brukar man söka, är det för tidigt? Detta är första gången som jag har köpt nyproduktion, har haft “vanlig” bostadsrätt tidigare som är såld, vet ej hur processen till nyproduktion går till när det kommer till bolån.

Hur har ni andra gjort det?

Tacksam för hjälp!

Mvh.

Det är ju nånstans hos banken man börjar sin bostadsaffär. Tar ut lånelöfte och får reda på hur mycket man kan köpa för. Antar att du kanske har gjort det. Eftersom du även har sålt en bostad så var kanske det ett krav från banken…

Jag skulle ta kontakt med den bank du tänkt låna hos, Nu! De kan hjälpa dig och förklara alla detaljer. Det är det banken gör! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Du måste väl rimligen ha haft ett lånelöfte och en bank som okejat köpet? Då brukar de planera in möten och dylikt inför. Sen tar du upp lånet på tillträdesdagen.

Lånelöfte skaffade jag för mer än 2 år sedan precis i början av projektet. Ville bara se hur andra har gjort med sina bolån då tillträdet närmar sig :slightly_smiling_face:. Det verkar som att det är inte för tidigt att börja kontakta bankerna redan nu. Jag tänkte att det kanske var bättre att vänta med bolånet för att kanske få en lägre ränta, men så som jag har förstått det så kommer jag inte veta den exakta räntan förrän tillträdesdagen?

Alltså banken behöver godkänna det du har köpt och bevilja låneansökan. Sbab skriver att det görs i samband med att upplåtelseavtalet skrivs. Vanligen 4 - 6 månader före inflytt. Det kanske inte är ett problem för dig, men se först och främst till att du får låna i någon bank! :pray:

Det stämmer att räntan sätts på utbetalningsdagen. Men du kan börja kontakta och förhandla med flera banker redan nu. De kommer att erbjuda dig ränterabatt mot deras listlänta. Listräntan kan sedan ändras fram tills lånet betalas ut. Rörlig 3 mån ränta ändras ju t.ex.var 3 mån.

Men om jag fattar rätt här. Så har du alltså köpt nyproduktion med tillträde i mars. Men ingen bank har ännu beviljat dig ett lån. Se bara till att du får ett lån beviljat bara, så det inte slutar illa.

Du kan alltid välja rörligt och flytta lånet efter att affären är klar.

1 gillning

Kontakta din bank som gett lånelöftet och berätta läget och skicka in upplåtelseavtal mm. Du behöver ha lånedokumenten klara någon vecka innan tillträdet då man oftast erlägger betalningen ett par dagar innan tillträdet. Betalningen sköter banken åt dig.

När du är i kontakt med din bank tar du prisuppgift så att du kan ställa deras erbjudande mot andra banker som du också kontaktar nu för att jämföra erbjudandena. Kan inte din bank matcha så går du vidare med annan bank inför tillträdet.

Att låta en bank lägga upp lån nu och sedan lösa inom kort kan leda till extra kostnader för dig (ny pantsättningsavgift, lösenkostnad för kort kredittid mm)

Tack för att ni tog er tid att förklara. Har påbörjat processen med bolånesökningarna.