När svämmar hinkar över egentligen?

Oaktiv här på forumet, men smålurkar till och från. :dotted_line_face:

Det jag inte riktigt hittar svar på är när man faktiskt ska tänka att det svämmar över till nästa hink? Läste i något svar att man inte behöver flytta över så fort det är en krona över målbeloppet men lyckas inte hitta svar på när det faktiskt svämmar över. T.ex så har min buffer börjat generera ränta, ska jag flytta över överskottet varje månad, eller ska jag utgå från en viss procent eller belopp innan jag flyttar till nästa hink?

Hej,
Buffertkontot samt övrig kortsiktigt sparande har jag ett fast belopp.

Långsiktiga sparande och de olika risknivåerna i det är de ju lämpligt att köra fasta %-satser.

Hur ofta du ska vikta om tänker jag att du själv har bäst koll på. men minst 1 gång per år tycker jag :slight_smile:

3 gillningar

Lagom att justera 1 gång om året i samband med ombalansering :slight_smile: vilka summor som ska vara i respektive portfölj kan bara du bestämma själv för just din situation :+1:

1 gillning

Om man inflationsjusterar bufferten så märker man nog att realräntan är negativ.

Tack för svaren! Tolkar att det är upp till mig om jag vill se över bufferten i samband med min ombalansering 1 gång per år, eller flytta över räntan varje månad. Oavsett kommer småspararpolisen inte häkta mig småspararfel. Skönt! :slight_smile:

2 gillningar

Jag var nog lite nöjdare med mitt bufferöverskott innan den här vetskapen… :sweat_smile:

1 gillning