Bara så man förstår frågeställningen korrekt; du undrar sannolikheten för att Nasdaq 100 ska gå från en nivå på 21 600 till 4000?
Gissningsvis krävs det ett världskrig, fem meter höjd havsnivå alternativt en återkomst av digerdöden. Finns väl absolut ingenting i närtid som indikerar ett tapp på 80% eller så.
Man kan ju vända på det och fråga varför just 4000?
Det handlar ju om tidshorisont. Eftersom du tittar på 10 år bakåt i tiden, tänker du dig att du ska investera på 10 års sikt framöver? Om svaret är ja, absolut bull på Nasdaq100.
Detta motsvarar en nedgång på lite över 80%. Jag antar att nivån är vald eftersom det var ungefär så mycket Nasdaq gick ner mellan 2000 och 2002. Såvitt jag kommer ihåg krävdes det inget världskrig eller total katastrof då, så jag tycker nog att du överdriver. Det enda som behövs är troligtvis en rejäl global konjunkturnedgång, kraftigt ökad inflation eller en ordentlig likviditetskris (möjligtvis en kombination). Det kanske inte är troligt, men definitivt inte omöjligt.
Nej, är inte inne och handlar nasdaq men tänkte för ett tag sedan och då hittade jag inget lämpligt instrument. Men jag ville inte ha ett bear/bull certifikat utan en fysiskt replikerad fond utan hävstång.
Hela min aktiedel består av msci world som utgörs till betydande del bolagen i nasdaq 100 iofs….