“Jag vet att det kan kännas tufft att se minus just nu, Jag känner exakt samma sak. När börsen går upp önskar man att man köpte mer, och när den går ner tror man att den ska falla ännu mer. Men sanningen är: de som samlar på sig nu kommer troligen gynnas längre fram. Ingen stress – så länge du inte säljer har du inte förlorat något!”
"Så jag har gått minus 60k i DNB från en -10 % förändring, och du kan själv räkna ut totalsumman. Hävstångsvinst? 30 kr. Men ändå, tydligen tänker jag inte långsiktigt? Fascinerande. Om skillnaden mellan sparandet och investeringsvolymen är så stor,
Volatila marknader kräver volatila och anpassningsbara sätt att investera.
Många skriver att din bull guld gått dåligt, kikar vi på vad guld hade gett dig på något mer varsamt som x2 senaste tre månaderna hade du mått bättre.
Vet inte hur tidigt du insåg att guld kommer gå, men generellt sätt borde du om du vill swingtradea titta på volatila aktier som saab, Nvidia, Tesla, rheinmetall, studera dess mönster och läsa på utan bara helvete. Då har du en chans på 50/50 att dubbla/förlora allt på några månader.
Låter det inte lockande är det ett utmärkt tillfälle att avstå och plocka ränta, lägga sin tid på extraknäck eller en affärside.
Har ca 15% valutaexpo och runt hälften mot USA. Ser inte vitsen med att snitta ner mig och att värdet blir mindre för var månad. Försöker köpa marknader som trendar upp och det mesta ligger i Sverige just nu. Aktivt förvaltade fonder kan reagera snabbare, har DNB Teknologi och Spiltan globalfond (sistnämnda mer av indexfond visserligen men inte mycket fancy tech). Går tillbaka i globalfonder när jag tror valutan bottnat och det kan ligga några år bort.
Jag skulle vara försiktig med sådana naiva strategier, då de oftast leder till förluster snarare än vinster. De liknar mer en satsning och är ofta ett tecken på kortsiktighet och brist på kunskap.
Ne det krävs inte. Speciellt inte om volatiliteten är stokastisk.
Det går utmärkt att implementera robusta och stabila sätt att investera så man tål volatilitet. Det fungerar också om volatiliteten är stokastisk. Vilket inte en volatil strategi klarar.