Svider i plånboken: 60k back som 23-åring

“Jag vet att det kan kännas tufft att se minus just nu, Jag känner exakt samma sak. När börsen går upp önskar man att man köpte mer, och när den går ner tror man att den ska falla ännu mer. Men sanningen är: de som samlar på sig nu kommer troligen gynnas längre fram. Ingen stress – så länge du inte säljer har du inte förlorat något!”

Det handlar om att tänka långsiktigt! :fire::chart_with_upwards_trend:

3 gillningar

30 spänn plus på Bull Guld X20 är riktig kass utdelning med tanke på den risk du tagit :grimacing:

3 gillningar

hahahah skulle bara se hur det fungerar att trada, inget seriöst

3 gillningar

Jag ser tillräckligt mycket köp, sälj, och hävstång på dessa bilder för att dra slutsatsen att du verkligen inte tänker långsiktigt

2 gillningar

"Så jag har gått minus 60k i DNB från en -10 % förändring, och du kan själv räkna ut totalsumman. Hävstångsvinst? 30 kr. Men ändå, tydligen tänker jag inte långsiktigt? Fascinerande. Om skillnaden mellan sparandet och investeringsvolymen är så stor,

Sitt stilla i båten och som du själv nämnde, tänk långsiktigt.

Tittar jag på min egna utveckling är jag tillbaka i September. Inte så lång tid med andra ord.

1 gillning

kommer dega in sakta genom veckorna några tusen varje vecka, känns som en bra köptillfällen just nu.

23-åring? Toppen. Fantastisk tid att bygga upp portföljen.

5 gillningar

Jag delar gärna med mig av följande två filmer av Ben Felix, som ger bra perspektiv på marknadsviktade indexfonder samt när marknaden faller:

1. The Case for Index Funds
  2. Market Crashes (Is This Time Different?)
2 gillningar

Tänk lite på den du cashade ut när du köpte! :partying_face: inget är finare än att ge! Spara brett och var långsiktig så löser det sig.

1 gillning

Volatila marknader kräver volatila och anpassningsbara sätt att investera.

Många skriver att din bull guld gått dåligt, kikar vi på vad guld hade gett dig på något mer varsamt som x2 senaste tre månaderna hade du mått bättre.

Vet inte hur tidigt du insåg att guld kommer gå, men generellt sätt borde du om du vill swingtradea titta på volatila aktier som saab, Nvidia, Tesla, rheinmetall, studera dess mönster och läsa på utan bara helvete. Då har du en chans på 50/50 att dubbla/förlora allt på några månader.

Låter det inte lockande är det ett utmärkt tillfälle att avstå och plocka ränta, lägga sin tid på extraknäck eller en affärside.

1 gillning

Har ca 15% valutaexpo och runt hälften mot USA. Ser inte vitsen med att snitta ner mig och att värdet blir mindre för var månad. Försöker köpa marknader som trendar upp och det mesta ligger i Sverige just nu. Aktivt förvaltade fonder kan reagera snabbare, har DNB Teknologi och Spiltan globalfond (sistnämnda mer av indexfond visserligen men inte mycket fancy tech). Går tillbaka i globalfonder när jag tror valutan bottnat och det kan ligga några år bort.

1 gillning

Har du några sidor man kan läsa för att kunna lära sig det?

Samma fråga som jag ställde i din andra liknande tråd: vem är det du citerar?

1 gillning

Jag skulle vara försiktig med sådana naiva strategier, då de oftast leder till förluster snarare än vinster. De liknar mer en satsning och är ofta ett tecken på kortsiktighet och brist på kunskap.

1 gillning

Ne det krävs inte. Speciellt inte om volatiliteten är stokastisk.

Det går utmärkt att implementera robusta och stabila sätt att investera så man tål volatilitet. Det fungerar också om volatiliteten är stokastisk. Vilket inte en volatil strategi klarar.

1 gillning