Jag uppfattar fördelningen som spretig och lite FOMO - typ lite av allt för att inte missa något. Låter jobbigt att hålla reda på.
Hur kommer det sig att du inte skiftar över till globalfonder och Lysa direkt, finns det någon särskild anledning till att bufferten ska upp innan skiftet (att bufferten ska upp är förstås klokt)?
Enda anledningen till att jag tänker att bufferten ska upp är att jag vill ha ca 6 månadshyror i buffert (tänker att värsta scenariot är man förlorar CSN en termin o.s.v)
Klokt att ha en ordentlig buffert i ditt läge - men frågan är snarare varför du inte flyttar om innehaven redan nu? Du vet ju vart du vill (äga hela marknaden genom globalfonder/Lysa) och just nu har du 50/50 av kapitalet i enskilda innehav/hela marknaden.
Din fördelning kommer inte jag kommentera, finns bra mycket mer kunskap från andra i forumet. Däremot vill jag påpeka att ditt mindset är on point, vilket du ska klappa dig på axeln för.
Nu när du är ungräv så är konsekvenser av livet, enligt mig själv, inte lika “allvarliga” som när/om du har familj, större bostad och massa prylar och dess kostnader.
Därav en kommentar ang. din buffert. Lär du dig idag att hålla en viss % eller en viss summa som buffert utifrån din situation idag, kommer det bli lättare för dig att göra detsamma när du har en mer ekonomiskt krävande vardag i framtiden.