Läser på en bloggares hemsida om ett större innehav i detta företag. Hon har blivit erbjuden att sälja sin andel flera gånger till tex EQT men tänker behålla innehavet och sälja senare och bli ekonomiskt oberoende. Tänker att det är en intressant frågeställning. Vad skulle ni gjort om ni satt på säg 5-10% i Natural Cycles? För att ge lite ytterligare data verkar branschen omsätta 280M$ och växa med 8% per år. Har inte hittat vilken app som är störst, finns ”många” alternativ. Skulle ni behålla, sälja hälften (mitt val) eller sälja allt?
Sälja allt och placera pengarna i billiga och breda Indexfonder.
Sälja för vilken värdering?
Ja, vad kan värderingen vara?
Säljer för ca 38 M$ senaste året. På allabolag kan man se att sista årsredovisningen hade företaget intäkter på ~300MSEK med ett resultat på 23MSEK. Tillgångar i företaget 230MSEK.
Diversifiering är nog bästa tänk.
Att ha större delen av sitt sparande i en aktie är jättebra om den stiger, men dåligt om den faller.
Jag tänker att i min porfölj ska ingen aktie vara större än 5%, men idag ligger jag över den siffran i AstraZeneca.
Enligt https://techfundingnews.com/natural-cycles-series-c-funding/ är bolaget värderat till $55M. 5%–10% skulle alltså ge $2,75M–$5,5M. Jag skulle sälja allt direkt och anse mig ekonomiskt oberoende därefter.
Nja, det står att de tog in ytterligare 55M$ från investerare. Företaget borde ha en högre värdering.