Nederländerna planerar att införa orealiserad kapitalvinstskatt 2028

Intressant! Har du någon rekommenderad läsning?

Suck, visste att tron om FIRE skulle bli omöjligt.

En väg runt detta kan väll vara att investera via ett AB?

Då kan man välja antingen KF eller aktie- fondkonto. Genom de s.k. 3:12-reglerna kan man sen ta ut vinst från bolaget till 20 % skatt (upp till ett visst gränsbelopp), vilket är lägre än marginalskatten på lön.

​Har man dessutom en annan verksamhet i bolaget kan man ju investera vinsten innan du tar ut den som lön (alltså innan privat inkomstskatt dras).

Vad tror ni om en sån modell?

Om dina pengar redan är “utskattade” från företagsvärlden så tror jag inte att det lönar sig att stoppa in i dem ett bolag igen. Annat är det dock om de härrör från affärsverksamhet och redan ligger kvar i ett bolag, och det inte betalats någon löneskatt på dem.

(Edit: felaktigt påstående om bolaggskatt borttaget)

1 gillning

Sant. Bästa är väll att generera intäkter i bolaget och göra investeringarna där ist för utdelningar för att därefter investera i ISK / KF.

Nu är det nog långt kvar tills dess att jag sitter med ett eget AB som besitter betydande kapital, men ämnet intresserar mig.
Det varkar dock som jag har fel här, och man betalar ingen bolagsskatt på kapitalvinster i en KF, utan betalat bara schablonen så som man gör privat?

Frågan är då om det enligt dagens regelverk är någon större skillnad på att låta kapitalet växa i bolaget eller skatta ut det till den lägre skattesatsen enligt 3:12 och investera privat?
Kanske blir skillnad om privatpersoner börjar beskattas hårdare, men skatteverket lär tänka på att täppa till ett kryphål. 3:12 finns ju till för detta.

Har man kvar pengarna i bolaget kan de förvisso användas till framtida bolagsengagemang.

Vad menar du?

Jag är också intresserad. Gärna en studie eller rapport där det är bevisat med mycket stor sannolikhet att just borttagandet av förmögenhetsskatten ledde till högre intäkter.

Absolut!

När ni presenterar en studie eller rapport där det är bevisat med mycket stor sannolikhet att införandet av förmögenhetsskatten skulle betyda totalt sett ökade intäkter för staten.

2007 efter skattens avskaffande ökade statens intäkter med 11 miljarder. Jag förstår att det inte var det enda som skedde det året, men så var det i alla fall.

I övrigt hänvisar jag till google.

Jag hade inte gissat att intäkterna skulle minska, så det var nytt för mig. Därför tänkte jag om du hade en bra källa. Men jag får kika runt istället.

En aspekt som skulle intressera mig mer är hur fördelningen av skatt mellan rikare och fattigare personer skulle bli. Får bli en kväll med google någon dag.