Något som har kommit upp flera gånger i podden är att det är ”fel att svälta sig till FIRE”. Det är väl bättre att bara öka sin inkomster istället. Jag tänker då osökt på vad som påstås om att lyckas att slå index med aktiv förvaltning: Vore det lätt hade alla gjort det.
Men att leva på mindre inkomster har en helt annan aspekt som inte har lyfts fram tillräckligt. Nämligen att om man blickar bortom konsumtion, finns det annat som gör livet rikt. Att välja bort konsumtion är att ha andra mål och fritidsintressen, som inte hänger på köpkraft. När ger upp framtida inköp som drivkraft och motivation, försvinner meningen med att tjäna in lika mycket pengar. Det frigör tid, den yttersta valutan i en människas liv. Att hänga med sin familj och sina vänner, på biblioteket eller utomhus och njuta av vädret.
Det svåra är att det är ett beteende i utkanten av samhällets ramar. Munkar och nunnor av många religioner ställer sig helt utanför ramarna och förskjuter det materiella, men en nedväxling sker inom ramarna och är kanske därför ett ännu svårare prov på viljestyrka.
För mig handlar det inte om att svälta till FIRE. Snarare att öva på tacksamhet för det lilla, som egentligen är stort. Som annars springer en förbi. Därför blir jag ofta samtidigt road och provocerad när nedväxling/lean fire porträtteras negativt, som nåt fattigt. Och att lycka bara nås när man kämpar mot ett mål att tjäna stora summor pengar för att kunna lyxkonsumera. Men riktig rikedom tror jag uppstår när man har kontroll över sina begär.
Samtidigt förstår jag att man lätt hamnar i en bubbla och hela tiden jämför sin materiella standard med de man har i sin omgivning. Det är bara väldigt moraliskt problematiskt, när vi tittar på världens tillstånd. Ska man köpa saker till sig själv, eller istället donera till svälten på Madagaskar? Eller kan man göra både och? Hur mycket av sitt överflöd borde man ge bort? Vad är en rimlig livsstil ur ett moraliskt och globalt perspektiv?
Det här är viktiga frågor för mig och det hade varit roligt att höra andras åsikter här.