Nej, du som småsparare kommer inte slå index över tid

Jag funderade lite på hur jag bäst skulle förmedla varför det är nästan omöjligt att göra “smarta köp” på det sättet du hoppas.

Jag jobbar i nära anslutning till aktieanalytikerna på en av nordens större finansiella institutioner. Därigenom har jag fått inblick i vilken information professionella investerare har tillgång till.

Det riktiga värdet en aktieanalytiker förmedlar, enligt min mening, är information som de professionella investerarna (portfolio managers eller PM’s som det kallas) använder för att göra en bedömming om de ska köpa i ett företag, branch eller liknande.

Aktieanalytikerna följer aktivt mellan 5 och upp till 20 företag.
Nästan alla är arbetsnarkomaner som trivs med att sitta och jobba upp till 14 timmar per dag och inte sällan helger också. De som inte lyckas eller orkar (en hyfsad mängd) slutar eller blir sparkade och jobbar sedan med något annat.
Deras lön är relativt beroende på om PM’s anser att de skapar något värde för dem.

Aktieanalytikerna bygger under sin karriär upp ett nätverk som de kan använda för att få insikt i hur till exempel leveranserna ut från Kina verkar gå just nu. Eller hur lagstiftning i USA kommer påverka vinsten i medicinteknikbolag.
Analytikerna gör inget annat under sina dagar än pratar med experter, företagsledare, samlar data genom att scrapa från nätet osv. Till detta har de understöd från andra avdelningar till exempel programmerare och en budget att köpa in verktyg som skulle kosta en privatperson 100’000+ om året.

De professionella investerarna läser dessa analytikers artiklar, ringer dem och ställer följdfrågor, ber analytikern titta närmare på något speciellt, får hjälp att sätta upp ett möte med en expert eller med företagsledningen för ett företag.
Investeraren nöjer sig inte heller med att bara prata med en analytiker. De pratar oftast med 5 stycken om samma företag och deras konkurrenter

Om en analytiker upptäckt något skickar denne ut en kort kommentar direkt till alla investerarna och sträcker sig sedan efter telefonen och ringer de högst prioriterade investerarna.
Om det skulle vara ett köpläge som är så extremt attraktivt att man verkligen kan tjäna pengar snabbt på det. Så kommer investerarna att börja pumpa in mer pengar i aktien i minuten än vad någon av oss kommer tjäna på en livstid.
Se till exempel på blackrock eller millennium fonderna.
Detta kommer leda till att priser på aktien skjuter i höjden innan någon vanlig människa får del av nyheten och köper.

Jag tror, precis som andra redan skrivit, att din bästa chans är att jobba extra med något eller liknande.
Om du lyckas spara 5000kr mer i månaden skulle det motsvara att du hade investerat 100’000kr och fått 60% avkastning på ett år. Sparar du dessa i en indexfond så blir det även avkastningen också.

21 gillningar