Nekad Facebook-konto?

Mitt yngsta barn ville skaffa fb-konto och fyllde i alla uppgifter, fulla namnet, rätta födelsedatumet, mobilnr och mail. Men fb ville ha mer uppgifter och barnet fick svara på en ”gåta” för att bevisa att denne var en riktig person och även skicka in bild på sig själv.
Nu har barnet blivit nekat ett konto, fb tror att det är ett fejkkonto.

Vad gör man? Det går ju inte att få prata med en riktig människa…

Man blir ju lite fundersam med tanke på alla riktiga bluffkonton som finns på fb, hur slinker de igenom??

Barnet är nu väldigt ledset eftersom vi har en släktgrupp på fb där vi lägger upp en massa grejer och barnet själv gärna vill kunna skriva där.

2 gillningar

Konstigt, är barnet över 13 år? Det är det enda jag kan komma på som blockar, om hen inte är skriven i ett land med högre åldersgräns.

Ja, barnet är över 13. Visst är det konstigt?

Knepigt. Ja, jättekonstigt, med tanke på hur många bedragare som kan starta konton dagligen.

Har du testat att anmäla ett problem, via ditt konto?

Tryckte på mitt porträtt nere till höger och sen scrollade ner lite.

1 gillning

Hittar tyvärr inte var man skulle kunna skriva in problemet, det mesta handlar ju om saker kopplade till mitt eget konto; tekniska problem och liknande…

Här verkar det finnas en guide.

Jäkligt dåligt upplägg. :see_no_evil:

Ja, extremt dåligt! :see_no_evil: Finns ju liksom ingenstans att skriva ”allmänna” grejer…

Men hoppas det går att nå någon via guiden.

Lycka till!

1 gillning

Har webbläsaren ni använt en adblocker? Har ni installerat en VPN, eller har operativsystemet en egen VPN? Tänk på olika grejer som kan göra att FB tror det är ett fejkkonto.

Kanske ställa frågan på https://www.reddit.com/r/facebook/ också. De kan säkert detta mycket bättre än rikatillsammans.

3 gillningar

Nej, inget sånt. Ett av våra andra barn gjorde ett fb-konto bara för nån vecka sen och då var det inga problem (samma dator).

Har kollat på reddit, vekar vara fler som råkat ut för samma. Dessvärre verkar de flesta till slut skita i alltihop…

Det ska gå att ”submit an appeal”. Typ som i denna skärmdump Kelly Arcaro (@kafibreart) on Threads

Vi har gjort det! Blev nekade och då går det beslutet inte att överklaga.

Står iofs att man kan dra det till domstol om man vill, någon jurist/advokat här som vill kriga lite mot Meta? :face_with_hand_over_mouth:

Jag hade samma problem, klarade inte att få någon att svara.
Skapade ett nytt email och försökte igen (trodde inte det skulle funka), det gick bra :confused:

Var istället glad att ditt barn slipper bli beroende av sociala medier. Mht hur kort tid vi exponerats för dessa och hur mycket forskning som dyker upp med försämrat psykiskt mående är det förvånande att föräldrar fortsatt ger sina barn smart phones och bjuder ut sina barn till världen.

Och nej, inget barn kan hantera sociala medier. Algoritmerna är för starka.

5 gillningar

Vi testade det nyss, med samma resultat som förra gången… fattar inte vad som är felet, barnet har sitt riktiga namn, sin andra mail (skolans), sitt telnr, sitt riktiga födelsedatum. Nu fick vi återigen skicka in en bild och väntar på att få svar på överklagandet.

Fattar inte att en finnig tonåring fastnar i säkerhetskollen, men inte alla sköna ryska damer och amerikanska marinsoldater…

Det andra barnet är myndigt och det yngsta tonåring.

1 gillning

När regeringar, ex Australien, skapar lagar emot sociala medier så blir man varse om att något är helt fel; Australien förbjuder sociala medier för barn under 16 | Senaste nytt på SvD

Det kräver en hel del som förälder att stå emot och man har mindre egentid då barnen inte sitter halva sin barndom med huvudet i en telefon men jag tror om 10 år så kommer vi nog se en föräldergeneration som ångrar att man inte stod emot samtidens grupptryck.

Starkt av er :sauropod:!

1 gillning

Är om ni ska testa med en annan dator än det andra barnet, om Facebook tycker det är skumt med flera konton på kort tid från samma IP. Använder de olika konton på datorn?

Behöver ni fler e-post-adresser att testa med så stödjer iaf Gmail (och Outlook.com?) att man lägger något efter + i sin adress och ändå får mailen:
minadress+extratext@gmail.com

Om nu inte Facebook triggar på det…

Detta funkade för mig i samma situation:

• Skapa ett nytt windowskonto. Detta för att inga Facebook-cookies ska följa med.
  • Gå till någon kompis/bekant och låna deras nätverk.
  • Använd en ny e-mailadress för att skapa Facebookkontot.

Det är möjligt att första steget kan skippas, grundproblemet är att Facebook blockerar viss funktionalitet på IP-adress i syfte att stoppa spam-konton. Det är ingen idé att överklaga, du kommer aldrig få något annat än maskinella svar.

Det funkar oftast inte att använda VPN för att få en ny ip-adress. Facebook verkar ha koll på vilka IP-adresser som kontrolleras av VPN-tjänteleverantörer.