Nettovärdeberäkna

Sorry, det var nog bara jag som blev lite triggad av siffrorna och gick offtopic.

Det jag har gjort för min egen del är i Excel, och där har jag lite olika flikar för olika delar av ekonomin. En av huvuddelarna är en balansräkning (med vad t.ex skogsfastigheten är värd och latent skatteskuld vid eventuell försäljning). Där finns även investeringsportföljen med, fastighet, bolån, andra skulder, allt. Där finns det med utveckling för nyckeltal som soliditet, ROE (avkastning på eget kapital), och nettoförmögenhet. Där går det alltså att följa lite roliga grafer över de nyckeltalen som jag tycker är intressanta och relevanta.

Sedan har jag också en prognos för utvecklingen av nettoförmögenhet framåt. På intäktssidan finns även där allt med: nettolön, pensionsavsättningar (nedräknat för framtida skatt), värdeutveckling fastigheter (inkl skogsfastighet), avkastning av investeringsportfölj och pensionskapital, privat del av löpande avkastning från verksamheter (bland annat skogsverksamhet). Sedan drar jag av budgeterade kostnader och får då fram hur min nettoförmögenhet förväntas förändras framåt. Även det kan vara kul, och lite ögonöppnande åtminstone för mig.

Det är förstås inget allmänt tillgängligt eller produktifierat verktyg för att nettovärdesberäkna något till skillnad från ovan nämnda Spirecta, men det är vad jag själv kommit fram till är vettigt för mig.

Angående skuldfrihet så kan jag annars tipsa om @axr s utmärkta tråd Amortera inte på bostaden—det höjer din risk! som behandlar just ämnet att det finns risk att man får väldigt begränsade möjligheter till att ta utgifter om stora delar av kapitalet är låsta i bostad (gäller dock samma för skogsfastighet).