Nettovärdeberäkna

Hej alla, ny här. I Sverige har vi egentligen inget “net worth”. Och jag äger inga aktier.

Men jag äger fastigheter, och jag har letat mycket efter en fungerande plattform där jag själv kan lägga in data och se en utveckling på ex min skog som avkastar ca 10% per år (värdeföränding/tillväxt) samt övriga fastigheter som kanske bara har en normal värdeökning. Detta kombinerat med att man vi få in data ifrån konton (behållningen och skulderna) för att man trotts sitt ganska olikvida innehav kan följa det för mitt eget höga nöjes skull. Någon som har tips?

Letar du efter en mjukvaruplattform/verktyg eller en procedur/metod för hur du ska räkna?

1 gillning

Jag förstår hur jag räknar. Bara lite avis på dr som äger aktier och får fina grafer.

Även fastighetsmarknaden har tillväxt, och skogen växer för några hundra tusen per år. Men jag kan inte visualisera det grafiskt.

Därav tanken om nettovärde, en app? Där man kan läsa in värden och kanske förutspå så som i en annan värdehandel.

1 gillning

Microsoft Excel…?

Ja.. Frågorna är många… :wink:

Kan tipsa om valfri AI tjänst typ chatgpt, claude etc där man kan mata den med siffror och be den visualisera utfall i grafer och tabeller. Det är ett bra sätt att få fram en mall som man sedan kan utveckla vidare på själv.

En sak jag märkt är dock att man får be den hänvisa till celler med typ “=G5*H4” annars så brukar det bara rapa in siffror i de olika cellerna som är svåra att redigera och följa manuellt

Lycka till :slight_smile:

Jättebra tillfälle för @janbolmeson eller @Oliver.Allemog att marknadsföra Spirecta lite, för där kan man lägga in egna tillgångar och sedan uppdatera värdet varje år. Snygga grafer får man också.

2 gillningar

Det har vi ju, rent matematiskt. Att vi inte vevar med det överallt vi kommer åt är skillnaden mot exempelvis dem i Unsurpassed Stupidity & Annoyance.

1 gillning

Tackar för dina fina ord @Bjoern

Utifrån TS behov kan fyra-hinkar kalkylen vara ett avskalat sätt att få en första helhetsöverblick:

Spirecta är den mer avancerade varianten som är en verktygslåda för att följa hela ens privatekonomi (resultat- och balansräkning).

Här är några exempel på vad Spirecta kan följa:

Spirecta är det konstant dåliga samvetet som borde få mer kärlek :sweat_smile: Jobbar just nu på att få Spirecta nästa version testbar. Tänkt dashboard för Spirecta med bla Rikedomstrappan:

1 gillning

Off topic men får man fråga hur du kom in på skogsägande? Har själv funderat mycket kring andra typer av investeringar annat än börsen men saknar insikt.

Skog är en fantastisk investering. Men jag börjar närma mig 60 och då har skogen gjort sitt givet att tidshorisonten är lång. Men som plasering är det super, för min del ser jag en fastighets prisutveckling på ca 15% lägg där till att skogen I sig växer så blir det riktigt bra. En del av min skog är skog som gått vidare i generationer, några andra skiften har jag köpt till. Problemet med skog är att det är en lite ful marknad, man ska göda och föda många om man inte är själv aktiv. För min del vill jag bli mera likvid än skogen erbjuder så jag överväger nu att sälja. Men… mitt I detta blir skogen mera likvid om man kan roa sig med grafer. :wink:

Vad baserar du 15% prisutveckling på? Det tillsammans med kassaflödet skulle ju totalt krossa de flesta andra typer av investeringar, medan det generellt brukar sägas att avkastning från skog är låg.

Iofs vet jag att många pratar det rena kassaflödet då, men en hållbar årlig prisutveckling på 15% på en fastighet kan knappast vara rimligt.

Hej, sent svar, sorry! Prisutvecklingen generellt ligger på just under 10% för 2025, lägg där till den tillväxt du har utifrån bonitet så hamnar man där någonstans. Problemet är inte hur bra en skogsinvestering är utan mera hur olikvid du blir när du handlar med dina egna pengar, det finn egenteligen bara två sätt att få en evkastning du kan “ta” på och det är genom avverkning eller sälja det. Bägge dessa görs sällan på under 12 månader.

Kikar man tillbaka på skogsstyrelsens statistik över skogsmarkspriser/ha över hela landet så har det snarare legat på 5% sedan 1999. Att kika på prisutveckling enskilda år på skogsfastigheter borde vara minst lika skevt som på bostadsmarknaden eller börsen.

Förstå mig rätt, jag tycker skog kan vara en väldigt bra investering/diversifiering, men förväntar man sig 15% årligen (med eller utan den skogliga tillväxten) så finns det nog stor risk att kalkylen blir missvisande.

Det går såklart att förbättra likviditeten genom lån, och skulle man ha den typ av avkastning som du beskriver så skulle det vara väldigt förmånligt att låna så mycket som möjligt man kan för att köpa så mycket som som möjligt. Det skulle bli enorm avkastning på eget kapital.

2 gillningar

Det är så som du säger såklart, och detta är lite grunden till min närvaro här. Att låna är inte superinressant för mig då jag just passerat 60 och har jobbat hårt för att vara just lånfri. Och skogen i just mitt fall expanderar med runt 700Tkr per år, med ett rellativt marknadsvärde på kanske 8Mkr. När jag köpte den för 15 år sedan vill jag minnas priset var runt 1Mkr, och jag har haft utfall på gallringar etc på kanske 2Mkr under åren. en ganska blygsam värdeåkning de första åren men de senast 5 åren har det tagit fart bra, (givet hur träd växer). Mina förväntningar är absolut inte 15%, det var mera en dagsläges rapport, lite så som man pratar om hur aktier uveckas, inte många som tittar tillbaka till 1999. Men… I grunden är jag såklart idag, tillväxten till trots, inte helt nöjd, mitt ägande i olika producerande fastigheter med ett taxerat värde på kanske runt 10M, ger mig inget större välbefinnande i min vardag, möjligen en känsla av katastroftrygget men jag lever fortfarande på min vända krona och har en bil för 15 tusen. Det är därför den här tråden startade, hur man hittar modeller att kunna ändå på något vis visualisera ägandet likt man kan med aktier, för att få känna sig lite mera tillfreds med investeringarna.

Sorry, det var nog bara jag som blev lite triggad av siffrorna och gick offtopic.

Det jag har gjort för min egen del är i Excel, och där har jag lite olika flikar för olika delar av ekonomin. En av huvuddelarna är en balansräkning (med vad t.ex skogsfastigheten är värd och latent skatteskuld vid eventuell försäljning). Där finns även investeringsportföljen med, fastighet, bolån, andra skulder, allt. Där finns det med utveckling för nyckeltal som soliditet, ROE (avkastning på eget kapital), och nettoförmögenhet. Där går det alltså att följa lite roliga grafer över de nyckeltalen som jag tycker är intressanta och relevanta.

Sedan har jag också en prognos för utvecklingen av nettoförmögenhet framåt. På intäktssidan finns även där allt med: nettolön, pensionsavsättningar (nedräknat för framtida skatt), värdeutveckling fastigheter (inkl skogsfastighet), avkastning av investeringsportfölj och pensionskapital, privat del av löpande avkastning från verksamheter (bland annat skogsverksamhet). Sedan drar jag av budgeterade kostnader och får då fram hur min nettoförmögenhet förväntas förändras framåt. Även det kan vara kul, och lite ögonöppnande åtminstone för mig.

Det är förstås inget allmänt tillgängligt eller produktifierat verktyg för att nettovärdesberäkna något till skillnad från ovan nämnda Spirecta, men det är vad jag själv kommit fram till är vettigt för mig.

Angående skuldfrihet så kan jag annars tipsa om @axr s utmärkta tråd Amortera inte på bostaden—det höjer din risk! som behandlar just ämnet att det finns risk att man får väldigt begränsade möjligheter till att ta utgifter om stora delar av kapitalet är låsta i bostad (gäller dock samma för skogsfastighet).